ОБНОВЕНА: 17:00, 10.3.2020
Все повече европейски авиокомпании изпълняват полупразни, „призрачни“ полети, за да запазят ценните си слотове на големи международни летища. Според регулациите на ЕС операторите могат да загубят слотовете си, ако самолетите останат на земята и не ги използват.
С разпространението на коронавируса по света и в Европа спадът на търсенето на международни полети вече надхвърля 50% на някои пазари, а европейските регулации изискват операторите да изпълняват полети по 80% от своите слотове или рискуват да ги загубят и те да бъдат прехвърлени на конкурент. В тази ситуация авиокомпаниите са принудени да харчат хиляди тонове гориво на ден за призрачни полети между европейски летища.
В началото на март британския министър на транспорта Грант Шапс поиска от европейския летищен координационен център да суспендира временно тези правила по време на епидемията, за да се предотвратят повече финансови и екологични щети. Организацията за координиране на полетите и летищата вече отмени това правило за полетите от и до Китай и Хонг Конг. Британския министър на транспорта заяви в същото време, че ще поиска излизането на Великобритания от Европейската агенция за авиационна безопасност – основния авиационен регулатор на общността и на континента, като след преходен период върне правомощията на британската CAA – Civil Aviation Authority.
Междувременно Международната асоциация на авиокомпаниите IATA ревизира очакванията си за финансовите загуби на авиокомпаниите от избухването на епидемията от #COVID19, като вече очаква сумата да надхвърли $119 милиарда в глобален мащаб.
Междувременно на 10 март президентът на Европейската Комисия Урсула фон дер Лайен каза, че Комисията „много бързо ще задейства промяна в законодателството за т.нар. летищни слотове”, съобщи ББС. Става дума за правилото 80-20, за което настоя IATA на 2 март. „Искаме да сме сигурни, че авиокомпаниите ще си запазят слотовете дори и да не изпълняват полети в тези полети поради намалял трафик. Това е временна мярка и помага и на индустрията, но и на околната среда”, каза Лайен. „Това ще облекчи натиска над авиоиндустрията и в частност над малките авиокомпании. Но и ще намали емисиите като избегне т.нар. „призрачни полети”.. това е просто пример за сектор, за който трябва помощ и ние сме готови да действаме”.
Стотици полети бяха отменени между Великобритания и Италия и от Испания до Италия заради коронавируса. Norwegian отмени 3000 полета в следващите месеци и обяви, че моментът за авиокомпаниите е критичен. British Airways отмени всички полети до Италия на 10 март, а Ryanair каза, че от събота, 14 март ги спира временно. EasyJet също отмени десетки полети до Италия. Същото направи и Wizzair от България за Италия. BA ще върне парите на пътниците за Италия. Британската авиокомпания обаче покани част от служителите си да вземат неплатен отпуск.
Полети намалиха и трите най-големи американски превозвачи – United, American – със 7,5% през април и с 10% по международни маршрути през лятото и Delta – с 20% през май.