Федералната авиационна администрация на САЩ даде зелена светлина на самолетите от сериите Боинг 737 МАХ отново да превозват пътници след забраната, която продължи близо 20 месеца. Причина за нея станаха две последователни катастрофи със 737 МАХ 8, при които загинаха 346 души.
Администраторът на FAA Стив Диксън, който обяви вдигането на забраната за полети на типа, че „повторение на обстоятелствата довели до двете катастрофи вече е невъзможно,“ благодарение на промените в дизайна, софтуера и изискванията за трениране на екипажите на 737 МАХ.
Последствията от катастрофите предизвикаха най-сериозната криза в историята на американския самолетостроител, срив в пазарната му капитализация и отлив на множество клиенти, които отказаха вече поръчани самолети или конвертираха договорите си. Съществуващите клиенти също са недоволни и много от тях в процес на договаряне на компенсации от Боинг за пропуснати ползи.
Катастрофите предизвикаха сериозна криза и в самата Федерална авиационна администрация, някогашен златен стандарт в авиационната безопасност, заради сериозни и умишлени пропуски в процедурите по сертифициране и проверка на безопасността на новите самолети.
С вдигането на 20-месечната забрана за търговски полети на семейството 737 МАХ се открива пътя пред Боинг да поднови и доставките на над 450 самолета от типа, които са вече произведени, но така и не бяха доставени на авиокомпаниите след приземяването на световния флот през март 2019.
В резултат на новината акциите на Боинг скочиха с 3% в сутрешната търговия на 18 ноември в САЩ.
Въпреки всички откази и проблеми Боинг продължава да държи над 3000 поръчки за 737 МАХ, които му осигуряват работа на производствената линия поне за 6 години напред. Броят им беше над 4000 преди кризата със сигурността на самолета да се застъпи с корона-кризата от началото на тази година, което доведе до нова вълна от отказани поръчки и искания за отлагане на доставки към производителя.
Регулаторите приземиха 737 МАХ през март 2019, след втората от двете поредни катастрофи на типа в рамките на само 5 месеца. Инцидентите със самолети на индонезийската Lion Air и етиопската Ethiopian Airlines предизвикаха дълга ревизия на безопасността на самолетите от типа, която беше многократно удължавана от различните световни регулатори, трупайки нови и нови проблеми и загуби за Боинг.
В продължение на месеци Боинг и FAA бяха подложени на остри критики, както от световните регулатори, така и от законодателните власти в редица държави заради пропуските в дизайна и сертификационния процес на модела. Напрежението между Боинг и администрацията струва главата на бившия Главен изпълнителен директор на компанията от Чикаго, както и размествания по върховете на самата FAA. Американските законодатели сега придвижват нови нормативни актове, които ще засилят контрола на FAA над проектите за нови самолети, заради сериозните критики към администрацията, че е твърде толерантна към производителите.
Разследването на причините за инцидентите се фокусира главно върху софтуерен проблем с т.нар. Система за подобряване на маневрените характеристики на самолета /MCAS/, но в последствие се разрастна и до процедурите за обучение на екипажите и пропуските да се спомене изобщо за съществуването на тази система в обученията за конвертирането им към този модел.
Разбра се, че пилотите не са били надлежно информирани за съществуването на тази система, а описанието на работата и приложението й отсъстват от документацията за управление на самолетите, с която те се доставят на клиентите. Специална комисия в американската Камара на представителите откри редица регулаторни, мениджърски и дизайнерски пропуски в сертифицирането на модела, които е можело да предотвратят смъртоносните инциденти.
В резултат на всичко това Боинг преправи не само MCAS, но и свързаните с нея системи в самолета така, че те да бъдат по-малко агресивни и да има повече възможности за екипажите за дублирането им или пълното им изключване.
Възприета от производителя е и напълно нова философия и програма за обучение на екипажите за МАХ, през която ще трябва да преминат всички пилоти, преди да се върнат отново в пилотската кабина на този самолет.
Произведени са и над 20 целеви пълни полетни симулатора за сериите 737 МАХ, половината от които са вече инсталирани и приемат екипажи за обучение.
В САЩ първата авиокомпания, която ще върне 737 МАХ в полет ще е Американ Еърлайнс в края на декември, като прогресивно ще увеличава полетите с типа от началото на януари основно от базата си в Маями.
Другите два големи американски оператора Юнайтед и Саутуест ще подновят полетите с типа в началото на следващата година.
Засега не е ясно кога останалите регулатори по света ще дадат зелена светлина за подновяне на операциите със 737 МАХ, но се очаква решенията за това да последват американското в най-скоро време.
Европейската агенция за авиационна безопасност обяви в средата на ноември, че се очаква да поднови летателната годност на семейството „всеки момент,“ като регионът разполага с втория по големина флот от тези самолети в света.
по материали от NYT, CNBC и AWST