Airbus ритуално уби марката Bombardier CSeries, като реши да преименува самолетите от семейството на А220. Така вече произвежданите модели CS100 и CS300 ще се казват съответно Airbus A220-200 и A220-300. Нищо друго в техническо отношение не се променя по самолетите, но логиката на европейския производител е, че по този начин нишовото семейство регионални джетове за къси и средни разстояния ще се продава по-добре.
Добър маркетинг – лоша карма
От бизнес гледна точка този ход на Еърбъс определено има смисъл и със сигурност ще допринесе положително за продажбите на CS. От имиджова гледна точка обаче и донякъде потребителски маркетинг, решението не е толкова добро. Еърбъс вероятно си мислят, че залагайки името си дават допълнителни гаранции на авиокомпаниите и пътниците им на много нива – от гарантирани доставки, до безопасност на полетите и експлоатацията. Индустрията обаче, ще запомни Еърбъс, като екзекутор на една от малкото останали независими самолетостроителни компании, каквато беше Bombardier Commercial Aircraft и на един от най-модерните и технически съвършени самолети на нашето време, каквото е семейството CSeries, разработено от канадския производител.
Програмата CSeries е зачената още през далечната вече 2003 година, когато първоначалния опит на канадците да произведат и продадат новото си семейство самолети се сгромоляса. 10 години по-късно, с цената на над 7 милиарда вложени долара и инжекции от канадското правителство и това на провинция Квебек, CS100 и CS300 са вече на пазара и имат първите си клиенти в лицето на Swiss International Airlines и Air Baltic. Самолетите са почти изцяло композитни и в техническо и иновативно отношение могат да се сравнят само с Дриймлайнърите на Боинг. Сега, вместо да заложи на точно тези конкурентни предимства, които Еърбъс получи на готово с придобиването на Bombardier, консорциумът превръща CS в един от многото си продукти, убивайки уникалната идентичност на този наистина превъзхождащ ги самолет.
Сега ни остава само да се надяваме, че няма да станем свидетели на подобно жертвоприношение и от страна на Боинг, които придобиват пътническия бизнес на бразилския Embraer.
Дано поне те прояват разум, защото подобно решение наистина ще е прекалено тъжно за цялата индустрия.
снимки: Airbus