Ще допусне ли Франция втори фалит на авиокомпания

8 прочитания

Три седмици след фалита Aigle Azul, криза обхвана и XL Airways.

Френската авиокомпания спря продажби по дълги дестинации в Северна Америка, Карибските острови и остров Реюнион, а след това спря обслужването на дълговете си и повика на помощ Air France, съобщи френската преса на 22 септември.

Авиокомпанията се бори да избегне ликвидация и има нужда от 35 милиона евро, каза директорът й, Лоран Минян.

Ако XL Airways спре да лети, 450-те й служители ще получат 45 милиона евро, благодарение на режима за гарантиране на заплатите във Франция.

XL Airways повика на помощ Air France

Лоран Минян разчита да бъде спасена от националния превозвач и критикува държавата, че не подкрепя въздушния транспорт.

В интервю за Journal du Dimanche той каза, че „от 50г министрите на транспорта не правят нищо за авиацията, защото са обсебени от железниците, които въпреки милиардите, изливани в SNCF, не носят печалба, освен свръхбързите TGV“.

„През това време взеха милиони евро такси от авиокомпаниите“, каза Минян.

На въпрос за причините за кризата, Минян посочи новите конкуренти.

„Не биваше да пускаме Norwegian, с новите им самолети и системата лоукост от късите полети, която прилагат на дългите. В полетите ни към САЩ сблъсъкът бе челен и не успяхме да реагираме достатъчно бързо“, каза Минян.

Според него авиокомпанията е пострадала от протестите на Жълтите жилетки през зимата на 2018-2019. „Когато полетите ни от Китай се оказаха три четвърти празни като тази зима, стана сложно.. лятото не бе достатъчно, за да подобри ситуацията“.

На 23 септември френският съд в Бобини ще гледа заявлението на авикомпанията за помощ да се възстанови, съобщи XL Airways.

Сред потенциалните решения е споразумение между сегашните акционери и Air France, каквото е било договаряно „в продължение на месеци“ според Манен през 2018г, до напускането на Жан-Марк Жанаяк под социалния натиск.

Преди година и половина Air France-KLM обмисляше участие в компанията, за да си осигури лоукост превозвач, но по-късно директорите на двете авиокомпании се отказаха.

Лоукост моделът

Лоукстът XL Airways е част от холдинга DreamJet, който включва и La Compagnie – компания, предлагаща бизнес полети между Париж и Ню Йорк.

DreamJet не може да помогне с финансиране след провала на лоукост модела за бизнес полети на La Companie.

Основаната през 1995 година XL Airways има само 4 самолета – един А330-300 и три А330-200, а обслужва дестинации на 3  континента.

Във Франция лети между Париж, Бордо, Лион, Нант и Тулуза. В САЩ лети до Лос Анджелис, Маями, Ню Йорк и Сан Франциско. Има полети до Куба /2/, Гваделупа, Мартиника, Реюнион и Мексико, както и до Китай.

Битката за презокеанските полети

В последните години конкуренцията във Франция се засили със създаването на French Bee, лоукост филиал на групата Dubreuil, на Level на IAG, която има база в Париж и на Norwegian.

French Bee например предлага от юни 2020г за 139 щатски долара презокеански полет с един ръчен багаж от Нюарк до Париж Орли и планира да купи А350-XWB, най-новата версия на ултраикономичния модел на Airbus за дълги полети.

Corsair също обяви през септември 2019, че започва да лети от Орли до Нюарк.

2,3 милиона пътници са летели през 2018г. между Ню Йорк и Париж по данни на Министерството на транспорта на САЩ.

Снимка: XL Airways.

Свързани теми

Предишна публикация
Emirates забавя Premium Economy на Boeing 777Х
Следваща публикация
Thomas Cook има нужда от още средства
8 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню