Германската Луфтханза ще е първият търговски оператор на новия междуконтинентален Боинг 777-9. Потвърждението дойде от Главния финансов директор на американския производител Брайън Уест, който сложи край на спекулациите за това, кой ще е стартовния клиент за новото поколение на най-популярното моделно семейство за междуконтинентални полети в гражданската авиация. Дилемата бе между два от най-големите превозвачи в света – Емирейтс и Луфтханза.
Според изявлението на Уест, по време на обявяването на финансовите резултати на Боинг за четвъртото тримесечие на 2024 година, Луфтханза трябва да получи първия си Боинг 777-9 до средата на 2026 година.

Програмата 777Х продължава да изпитва затруднения в сертификационната си програма, като влизането на първия модел от семейството, 777-9, в експлоатация се бави вече пета година. Освен забавяне в изпълнението на изискванията на американската Федерална авиационна администрация, моделът има проблем и със сертификацията на седалките в новата премиум кабина на Луфтханза, наречена „Алегрис“. Седалките в първа и бизнес класа не отговарят на изискванията за максимално тегло и предстои да бъдат напълно преработени, преди доставката на първия самолет за стартовия клиент.

Междувременно Боинг поднови изпитателната програма на 777-9, която беше замразена за около 8 месеца, заради откритите пукнатини в една от структурите на двигателите Дженерал Електрик GE9X. Боинг и GE твърдят, че проблемът е решен и това позволи подновяването на тестовата програма.
Луфтханза има поръчани „само“ 20 самолета от новия модел 777-9, докато Емирейтс е далеч най-големия клиент на моделното семейство с 205 твърди поръчки за двата модела 777-9 и 777-10, които бяха потвърдени още през 2017 година.
Първите самолети от сериите 777Х трябваше да полетят още през 2021 година, но сертификацията им се забави по редица технически, регулаторни и производствени причини, сред които най-важните са:
- Стурктурни проблеми по време тестове /2021/ – Фюзелажът на 777-9 беше структурно увреден по време на критични стрес-тестове, в резултат на което Боинг трябваше да промени дизайна на някои компоненти, за да отговори на изискванията за издържливост и безопасност.
- Пукнатини в структурни елементи на двигателите /2024/ – Боинг установи появата на пукнатини в носещи структури, които закрепват двигателите GE9X към крилото. Това доведе до 8-месечното замразяване на изпитанията и редизайн на редица компоненти.
- Засилен консерватизъм от ФАА – Федералната авиационна администрация стана далеч по-консервативна към Боинг, след множеството проблеми със семействата 737 МАХ, 787 и сега 777Х. Администрацията сега изисква независим одит на всички производствени процеси, детайлна документация и много повече полетни изпитания, които изискват много повече време.
Всичко това забавя влизането в експлоатация на самолета с над 5 години, като Боинг все още трябва да се бори сериозно, за да докаже през ФАА и света, че е спазил най-високите стандарти за безопасност и надеждност при производството на моделното семейство 777Х.