Пътнически самолет CRJ-700 на Американ Еърлайнс и военен хеликоптер UH-60L Блек Хоук се сблъскаха във въздуха, докато пътническата машина беше във финалната фаза на захода за кацане на летище Вашингтон Нешънъл, Роналд Рейгън /DCA/. Катастрофата стана в късните часове на 29 януари, за да се превърне в първи тежък инцидент с множество жертви с американски пътнически самолет от 16 години насам.
В официалното съобщение на Федералната Авиационна Администрация /FAA/ се казва, че самолетът на Американ Еърлайнс Мицубиши/Канадеър CRJ-700, с регистрация N709PS, опериран от дъщерната й компания PSA и изпълняващ полет АА5342, е изпълнявал заход за кацане на писта 33 във Вашингтон, когато в него катастрофира военен хеликоптер Сикорски UH-60 Блек Хоук над река Потомак в около 21ч вечерта местно време. Пътническият самолет изпълнява полет от Уичита, Канзас с 60 пътници на борда и 4-членен екипаж. Към сутрешните часове на 30 януари от останките на двете машини, паднали в реката, са извадени поне 30 тела. Към момента броят на жертвите не е окончателен, но спасителните служби подозират, че няма да има оцелели в тежкия инцидент и от двете въздухоплавателни средства. Останките се намират в плитките води на реката на дълбочина около 2.2 метра, но спасителните екипи работят в трудни, студенти и изключително ветровити условия.
Според информацията до момента, пътническият самолет се е разцепил на две основни части преди да падне в реката, а военната машина е открита на няколкостотин метра от него в преобърнато състояние.
Моментът на сблъсъка е записан от охранителна камера на музикален център в околностите на летището, като на видеото се виждат приближаващите един към друг обекти, след което следва ярка експлозия във въздуха.
Проследяващите въздушния трафик приложения показват, че хеликоптерът, който лети със специалния полетен номер PAT25, е излетял от района на Ленгли, Вирджиния, като полетната му треактория е над река Потомак. Позивната PAT се разпознава като „Priority Air Transport“ /Въздушен транспорт с приоритет/, като на тези полети редовно се превозват членове на Обединените Началник Щабове на американските въоръжени сили, членове на Конгреса, политици и други високопоставени лица. Самият Блек Хоук, е от 12-авиационен батальон на армейската военновъздушна база Дейвисън във Форт Белвоар и, според съобщени на армията е изпълнявал тренировъчен полет. В него се допълва, че на борда е имало трима военнослужещи.
Веднага след инцидента ръководството на въздушното движение в района на летище Рейгън започна пренасочване на полетите, като летището към момента остава затворено поне до сутрешните часове на 30 януари.
Главният изпълнителен директор на Американ Еърлайнс, Робърт Айсъм, изнесе урок по кризисни комуникации, като направи специално видео-изявление в рамките на час от фаталния инцидент, в което обясни ситуацията със самолета на авиокомпанията, разсея слуховете, изказа съболезнованията на всички в компанията към близките на жертвите и увери, че окаже пълно съдействие на разследващите от Националния борд за безопасност на транспорта /NTSB/.
Във видео, на което е синхронизиран записът от разговорите между самолетите в района на летище Рейгън и маршрутът на полет АА5342, проследен от Flightradar24, се чува ясно, че кулата дава разрешение за кацане на пътническия самолет. На записът се чува и комуникацията между кулата и военния хеликоптер, който съобщава, че вижда трафика около себе си и иска разрешение за визуална сепарация с околните самолети. Кулата разрешава визуалната сепарация, а сблъсъкът следва около 15 секунди по-късно. Важно е да се отбележи, че всичко това се случва в нощни условия и при сравнително добра хоризонтална видимост. Следва суматоха в центъра за управление на полетите и пренасочване на всички пристигащи полети към летище Вашингтон-Рейгън.
Независимо от специалната позивна на военния хеликоптер, в зоните около големи международни летища най-висок приоритет имат всички кацащи и излитащи самолети, както и такива, които са обявили аварийна или медицинска ситуация на борда.
В социалната мрежа X се появи и видео, на което се вижда как изглеждат двата полета на екрана на радара за проследяване на въздушния трафик. Секунди преди сблъсъка автоматизираната система показва предупредителна сигнализация в червено за потенциален сблъсък, ако не бъде променена треакторията на въздухоплавателните средства:
🚨#BREAKING: Shared to me anonymously shows the Playback from official Air Traffic Control radar
— R A W S A L E R T S (@rawsalerts) January 30, 2025
📌#Washington | #DC
Watch as exclusive playback, sent anonymously by @avgeekjake to Rawsalerst, reveals official Air Traffic Control radar footage displaying the Collision Alert.… pic.twitter.com/s2SvT2OTPJ
Това е първият фатален инцидент със самолет от модела CRJ-700 – широкоразпространена, двумоторна машина за регионални полети с капацитет до 75 места, произвеждана в Канада от подразделението Canadair Regional Jet на някогашната Бомбардие Аероспейс. Дивизията CRJ беше придобита от японската Мицубиши Еъркрафт при отделянето и разпродажбата на бизнеса с пътнически самолети, което канадския производител предприе след 2014 година.
Хеликоптерът Сикорски UH-60 Блек Хоук участвал в инцидента, е от флота на елитното подразделение „Golden Tops“, което се използва за превоз на ВИП пасажери от американската военна и цивилна администрация. Тези хеликоптери са оборудвани с ВИП пътническа кабина и най-високо ниво на приборите и авиониката за пилотиране.
Последният фатален инцидент на летище Вашингтон-Нешънъл, е от 13 януари 1982 година, когато Боинг 737-200 от полет 90 на вече несъществуващата авиокомпания Air Florida катастрофира в мост над река Потомак при излитане, при което загиват 78 души. Тогава основна причина за трагедията, е обледяването на аеродинамичните структури на самолета и невъзможността да набере височина.