Българската товарна авиокомпания Compass Air Cargo наскоро разшири флота си с два нови самолета Boeing 747-400, с което продължава да затвърждава позициите си на световния карго пазар.
снимка на корицата: Никола Дончев от българските авиоспотъри
Първият самолет от типа, Boeing 747-400F с регистрация LZ-CJA, беше доставен на 19 юли 2023 г. Тази машина е произведена през 2006 г. и преди това оперира за няколко международни компании, включително Atlas Air.
Вторият самолет, с регистрация LZ-CJB, е Boeing 747-400ERF, който е първи за компанията от модификацията ER (Extended Range) и беше доставен на 15 януари 2025 г. с полет от Истанбул до София. Този самолет, който е с удължен радиус на действие, е произведен през 2008 г. и е преминал през пълна проверка и реновиране, преди да се присъедини към флота на Compass Air Cargo. Справка на Авиофорум показва, че още на следващия ден, 16 януари, LZ-CJB отлита за Хонг Конг, а оттам за Дубай, за да започне да изпълнява новите си задължение, за които ще прочетете по-надолу.
Третият Boeing 747-400ERF се появи в София ден по-късно, на 16 януари, с регистрация LZ-CJC, също с полет от летище Сабиха Гьокчен в Истанбул. Той също е от модификацията ER и с удължен обсег на действия.
Предишните регистрации на двете машини са съответно TC-ACR и TC-ACM. Техният товарен капацитет е 117 тона, разпределени в 32 контейнера на основната палуба и 9 контейнера на долната палуба.
Двете нови машини са все още в цветовете на турската Air ACT – авиокомпанията, която неофициално стои зад създаването и развитието на българската Compass Air Cargo. С новата доставка AirACT ще остане само с два самолета Боинг 747-400SF, за които все още няма информация дали също няма да се присъединят към флота на Компас, заради по-благоприятната им регистрация в рамките на Европейския съюз.
Новите попълнения на Компас ще позволят на компанията значително да увеличи капацитета си за превоз на товари, особено на дълги разстояния. В допълнение, Compass Air Cargo стартира през миналата година редовни полети по линията Лиеж-София-Женжоу, насочени към китайския пазар – стратегически ход, който има за цел да утвърди България като важен карго хъб в региона. Този маршрут се изпълнява с кодовия номер на превозвача и неговата позивна, като основен клиент е китайската ритейл компания TEMU.
Новите два самолета се присъединяват към флота на Компас, и съответно към българския регистър на въздухоплавателни средства, по силата на наскоро сключено многогодишно споразумение между четвъртата по обем на превозени товари карго авиокомпания в света, Emirates SkyCargo, и Компас. В официално съобщение на дубайската авиокомпания се казва, че лизинговането на двете машини ще увеличи капацитетът й с 15% и се водят дискусии за разширяване обема на партньорството с българския превозвач.
„Очакваме търсенето да продължи да се покачва, отразявайки важността на Дубай, като световен логистичен хъб,“ казва старшия вицепрезидент на Emirates SkyCargo Бадр Абас.
Важен детайл, е че и трите Боинг 747 във флота на Компас са оригинално произведени, като товарни самолети от американския самолетостроител и разполагат с характерната за модела предна врата – отваряйки цялата носова конструкция на машината.
Все още няма яснота и дали двата нови самолета във флота на Компас Еър Карго ще бъдат боядисани в ливреята на българския превозвач.