Сръбските служби за разследване на транспортни произшествия съобщават, че самолет на националната авиокомпания Еър Сърбия е загубил голяма плоскост от външната обшивка на единия двигател по време на излитане от летище Белград преди около три седмици. Самолетът, с регистрация YU-APD, е оборудван с двигателите V2500 на IAE, характеризиращи се с по-големи носещи гондоли на двигателите.
Сръбският център за разследване на транспортни произшествия CINS пише, че самолетът е изпълнявал полет от Белград за Будапеща на 26 декември 2024, когато възниква проблема. Преди това машината пристига от Копенхаген, без да се съобщава за никакви технически проблеми, а следващият екипаж не е установил такива и по време на предполетния оглед и подготовка.
Запускът на двигателите е нормален, рулирането и първоначалната фаза на излитане също.
Около 3 минути и 30 секунди след излитането обаче, на височина от около 9469 фута /3100 метра/, екипажът чува „силен и необичаен шум“ от страната на левия двигател, след което получава и индикации в кабината за проблем с мотора. Екипажът изпълнява съответните чеклистове и решава да се върне в Белград, където изпълнява аварийно кацане без повече проблеми.
При последвалата инспекция на самолета са установени сериозни щети по вътрешната структура на системата на реверс на тягата на левия двигател. Според доклада на комисията, от обшивката на мотора е липсвала структура с размери 2 на 1 метър, която се е откъснала в полет по време на набора на височина. Разследването е установило, че това се е случило на около 20км северозападно от Белград, в района на Стара Пажова.
Системата на реверс на тягата на двигателите V2500 използва плъзгащ се кожух от външната обшивка на мотора, за разлика от завъртащите се клапи при двигателите CFM-56, които са алтернативните за семейството А320.
Никой от 67-те пътници и петчленен екипаж не е пострадал при инцидента. Разследването на комисията за причините на техническата повреда продължава, както и търсенето на загубения панел.