Японските следователи, които разследват катастрофата между пътнически Еърбъс А350 на Japan Airlines и турбовитлов Bombardier Dash-8 на японската брегова охрана на пистата на летище Ханеда в Токио от 2 януари 2024 година, са на мнение, че основната причина за инцидента е човешка грешка. Това се казва в публикувания на 25 декември 2024 предварителен доклад от разследването, което ще продължи до пълното изясняване на обстоятелствата около катастрофата и окончателно заключение на разследващата комисия.
Основна причина: Объркване на екипажа
Според доклада на Японския борд за безопасност на транспорта, основната причина за инцидента е объркване от страна на екипажа на по-малкия самолет. В документа пише, че пилотите на самолета на бреговата охрана погрешно са изтълкували съобщение от кулата, че имат разрешение за излизане на пистата, което е основната причина пътническия Еърбъс да се удари в машината при опит за кацане.
Според доклада, допълващи фактори за катастрофата са още пропуск от страна на ръководителите полети на кулата да установят навлизането на турбовитловия самолет на активната писта за кацане. Разследването е установило, че екипът в кулата е пренебрегнал факта, че в продължение на повече от минута е била активна специална аларма, която дава индикация за потенциален сблъсък и предупреждава за нерегламентирано навлизане на активната полоса за кацане.
Записите на разговорите от пилотската кабина показват, че дискусиите на борда на самолета на бреговата охрана са били фокусирани единствено върху мисията за подпомагане на пострадалите от силното земетресение, което връхлита полуостров Ното и околностите предишния ден.
Втори допълващ фактор е невъзможността на екипажа на пътническия А350 да разпознае малкия Dash-8 на пистата, поради сливането на навигационните светлини на самолета с тези на полосата. Това е попречило на пилотите да предприемат маневра по прекратяване на кацането и минаване на втори кръг. В доклада се казва, че се разследва и влиянието на използваната от екипажите на Japan Airlines система за проектиране на полетната информация на т.нар. head-up дисплей, но по този въпрос все още няма окончателни заключения.
На 2 януари 2024 самолет на японската брегова охрана Bombardier DHC-8-315 с регистрация JA722A излиза на изпълнителен старт на писта 34R на летище Ханеда, когато секунди по-късно е връхлетян от кацащ пътнически Airbus A350-900 с регистрация JA13XJ. На борда на малкия самолет има 6 души, 5 от които загиват на място, а оцелява само командира на самолета. Самолетът е напълно унищожен.
На борда на пътническия А350 има 379 души, като веднага след сблъсъка самолета се запалва, първоначално от долната част на фюзелажа. Всички хора на борда са евакуирани в рамките на по-малко от 3 минути, като само 12 имат минимални наранявания. Новият А350-900 е напълно погълнат и унищожен от пожара в рамките на по-малко от 20 минути. Светът вижда красноречив пример за една, на практика перфектна евакуация на пътнически самолет, благодарение на която е спасен животът на всички на борда.