Човешка грешка е основна причина за катастрофата на летище Ханеда в Токио преди една година

189 прочитания

Японските следователи, които разследват катастрофата между пътнически Еърбъс А350 на Japan Airlines и турбовитлов Bombardier Dash-8 на японската брегова охрана на пистата на летище Ханеда в Токио от 2 януари 2024 година, са на мнение, че основната причина за инцидента е човешка грешка. Това се казва в публикувания на 25 декември 2024 предварителен доклад от разследването, което ще продължи до пълното изясняване на обстоятелствата около катастрофата и окончателно заключение на разследващата комисия.

Основна причина: Объркване на екипажа

Според доклада на Японския борд за безопасност на транспорта, основната причина за инцидента е объркване от страна на екипажа на по-малкия самолет. В документа пише, че пилотите на самолета на бреговата охрана погрешно са изтълкували съобщение от кулата, че имат разрешение за излизане на пистата, което е основната причина пътническия Еърбъс да се удари в машината при опит за кацане.

Почти чисто новият Еърбъс А350-900 на Japan Airlines изгоря напълно за по-малко от 20 минути на пистата

Според доклада, допълващи фактори за катастрофата са още пропуск от страна на ръководителите полети на кулата да установят навлизането на турбовитловия самолет на активната писта за кацане. Разследването е установило, че екипът в кулата е пренебрегнал факта, че в продължение на повече от минута е била активна специална аларма, която дава индикация за потенциален сблъсък и предупреждава за нерегламентирано навлизане на активната полоса за кацане.

Записите на разговорите от пилотската кабина показват, че дискусиите на борда на самолета на бреговата охрана са били фокусирани единствено върху мисията за подпомагане на пострадалите от силното земетресение, което връхлита полуостров Ното и околностите предишния ден.

Втори допълващ фактор е невъзможността на екипажа на пътническия А350 да разпознае малкия Dash-8 на пистата, поради сливането на навигационните светлини на самолета с тези на полосата. Това е попречило на пилотите да предприемат маневра по прекратяване на кацането и минаване на втори кръг. В доклада се казва, че се разследва и влиянието на използваната от екипажите на Japan Airlines система за проектиране на полетната информация на т.нар. head-up дисплей, но по този въпрос все още няма окончателни заключения.

Bombardier DHC-8-315 на японската брегова охрана, който е унищожен напълно при инцидента

На 2 януари 2024 самолет на японската брегова охрана Bombardier DHC-8-315 с регистрация JA722A излиза на изпълнителен старт на писта 34R на летище Ханеда, когато секунди по-късно е връхлетян от кацащ пътнически Airbus A350-900 с регистрация JA13XJ. На борда на малкия самолет има 6 души, 5 от които загиват на място, а оцелява само командира на самолета. Самолетът е напълно унищожен.

Напълно унищоженият в пожара пътнически А350-900

На борда на пътническия А350 има 379 души, като веднага след сблъсъка самолета се запалва, първоначално от долната част на фюзелажа. Всички хора на борда са евакуирани в рамките на по-малко от 3 минути, като само 12 имат минимални наранявания. Новият А350-900 е напълно погълнат и унищожен от пожара в рамките на по-малко от 20 минути. Светът вижда красноречив пример за една, на практика перфектна евакуация на пътнически самолет, благодарение на която е спасен животът на всички на борда.

Още за катастрофата в материала на Авиофорум…

Свързани теми

Предишна публикация
Летище София с нова организация на движението и паркирането от 9 януари
189 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню