Пътнически самолет Ембраер Е-190 на Азербайджан Еърлайнс, е катастрофирал сутринта на 25 декември при опит за аварийно кацане на летище Актау в Казахстан. Самолетът е изпълнявал редовен полет J2-8243 от азербайджанската столица Баку за Грозни, Чечения, но решаване да се отклони към резервно летище, заради лошо време в района на първоначалната дестинация. Малко след като екипажа взима решение за отклонението обаче, е обявена аварийна ситуация, детайлите за която са все още неизвестни.
От данните на Flightradar24 и разпространен онлайн видеоклип от последните секунди на полета се вижда, че самолетът предприема снижение с резки промени във височината и скоростта, преди да се забие в земята с висока скорост и под нетипичен за тази фаза на полета ъгъл. На видеото се вижда, че машината се удря в земята с десен наклон на крилото и тангаж в снижение.
Reports are coming in of an accident at Aktau Airport, Kazakhstan involving an Azerbaijan Airlines Embraer ERJ-190. pic.twitter.com/X42mS3sSsO
— Aviation Safety Network (ASN) (@AviationSafety) December 25, 2024
По първоначална информация на борда е имало 62 пътници и 5 души екипаж. Самолетът с регистрация 4K-AZ65 е произведен преди 13 години.
Казахстанското министерство на информацията съобщава, че 29 души са оцелели в катастрофата и са откарани в болници с различна степен на наранявания, някои от които в критично състояние. Според други източници оцелелите са 32-ма души. Авиокомпанията съобщава, че на борда е имало 37 граждани на Азербайджан, 16 на Русия, 6 на Казахстан и 3-а на Киргизия.
В 6:07ч универсално време транспондерът на самолета започва за излъчва код 7700 (аварийна ситуация), а екипажът съобщава за проблеми с управлението на машината. По това време самолетът се намира над Каспийско море. Минути по-късно екипажът иска аварийно кацане на близкото летище Актау и предприема снижение, което се изпълнява в нестандартен полетен режим, както се вижда от данните на Flightradar24. Още след излитането екипажът съобщава за проблеми с GPS сигнала по маршрута на полета, поради заглушаване, информацията за което се потвърждава и от проследяващите полетите сайтове, като Flightradar.
При сблъсъка със земята се откъсва задната част на фюзелажа, където са открити и повечето оцелели при катастрофата. Останалата част от самолета е напълно унищожена при сблъсъка и последвалия пожар.