Стартовият клиент на Еърбъс за новите А321XLR, испанската Iberia, изпълни първи презокеански полет с новия си самолет с една пътека за много дълги разстояния. Самолетът от модификацията XLR – Extra Long Range с регистрация EC-OIL прелетя разстоянието между Мадрид и Бостън, САЩ, за около 8 часа и 45 минути на 14 ноември.
С този първи полет A321XLR предизвиква границите на възможностите за тяснофюзелажните самолети с една пътека и два двигателя по отношение на прелетяно разстояние и икономия. Самолетът на испанската Iberia е с общо 182 седалки в две пътнически класи – 14 напълно хоризонтиращи седалки в бизнес класата и 168 седалки в икономична класа от модела Recaro R3.
Според техническите параметри на самолета, той може да прелети до 8 693 километра или да остане във въздуха в продължение на близо 10 часа и половина. Увеличения обсег на действие е постигнат запазвайки предимствата по отношение на ефективност и икономичност на тяснофюлезажните самолети, като според Еърбъс това се равнява на близо 30% намаляване на разхода на гориво на седалка, в сравнение с предишното поколение подобни самолети. Тук се има предвид семейството Боинг 757, което в по-голямата си част вече излезе от пътническа употреба.
И докато обратната връзка от пътниците за този ултрадълъг полет на самолет с една пътека е основно положителна по отношение на комфорта на борда, то нещата не стоят по същия позитивен начин с обратната връзка от екипажите.
Според кабинния състав на Иберия за този първи полет, недостатък на самолета са малките кухни в предната и особено задната част на самолета, които сериозно затрудняват работата на стюардесите. В конфигурацията на испанския превозвач размерът на задната кухня е намален наполовина за сметка на добавените две тоалетни за пътниците. Според екипажа, това решение не само затруднява работата им, но е и нехигиенично заради непосредствената близост на тоалетните до местата за приготвянето на храна.
Авиокомпаниите сами избират конфигурациите на пътническия салон, като следващите предвидени за доставка А321XLR за ирландската Aer Lingus и унгарската Wizz Air ще имат напълно различна конфигурация на седалките. Докато ирландците са избрали повече седалки в бизнес класата, 24, и повече разстояние в икономична класа + пълноразмерна кухня в задната част, унгарският превозвач ще има еднокласова кабина с до 220 седалки и стандартното разстояние между седалките, използвано и при континенталните му европейски полети.
Компанията-майка на Иберия – International Airlines Group (IAG), в която влизат още British Airways, Aer Lingus и Vueling, е поръчала общо 14 самолета А321XLR.