10 ноември 2003-а – последният полет на Конкорд за British Airways

72 прочитания

На 10 ноември 2003-а година единственият свръхзвуков пътнически самолет в серийно производство, френско-британския Конкорд, изпълнява последния си полет за British Airways между Лондон – Ню Йорк, летище Кенеди. Самолетът е един от седемте във флота на британския превозвач и носи регистрацията G-BOAD. Полетът е изпълнен само в едната посока, защото самолетът ще бъде достойно пенсиониран в американския военноисторически и военноморски музей Интрепид на брега на река Хъдзън в Ню Йорк. Това е и последното в историята кацане на Конкорд на летище Кенеди.

Само няколко дни по-рано са изпълнени и последните пътнически полети на Конкорд, както на Бритиш, така и на френската Air France – на 24 октомври 2003 година. Двете авиокомпании са единствените в света оператори на свръхзвуковата машина, която прави първият си полет на 2 март 1969 година. Самолетът е съвместна разработка на френската самолетостроителна компания Сюд Авиасион/Аероспасиал и британската Бритиш Еърспейс. Произведени са само 20 броя от легендарния самолет, два от които са прототипи, два предпродукционни демонстратора, два тестови и 14 серийни самолета за пътнически превози.

Британския Конкорд в най-дълго използваната окраска на авиокомпанията /снимка: Кърт Колб за Jetphotos/

За да достигне търговска експлоатация Конкорд преминава през тежка изпитателна програма от над 5000 часа с участието на повече от 250 инженери, което го прави най-изпитвания граждански самолет на всички времена. За Бритиш Еъруейс Конкорд изпълнява първи полет на 21 януари 1976 между Лондон и Бахрейн.

Първия полет на Конкорд за Бритиш Еъруейс е до Бахрейн през февруари 1976. /снимка Летище Бахрейн/

Първият Конкорд на British Airways G-BOAA на летището в Манама, Бахрейн /снимка: Летище Бахрейн/

Конкорд превозва 100 пътници и 2.5 тона товар с круизна скорост от над 2200 км/ч. Британските Конкорди изпълняват малко над 50 000 полета за времето на своето съществуване, превозвайки над 2.6 милиона пътници. Самолетът лети на круизна височина до 18 000 метра, а максималното му излетно тегло е 185 тона. Един от британските Конкорди прави и околосветска обиколка през ноември 1986 година, прелитайки 49 000 километра около Земята за 29 часа и 59 минути.

Конкорд използва най-мощните двигатели от всички пътнически самолети – разработените от Ролс Ройс и Снекма – Олимпус 593 с мощност от над 38 000 паунда всеки.

Двигателя на Конкорд, Олимпус 593, изложен в авиационния музей в Бристол /снимка: wikimedia commons/

На Конкорд е записано и най-бързото прелитане на Атлантическия океан между Ню Йорк и Лондон за едва 2 часа и 52 минути. Машината превозва 119.5 тона гориво, като консумацията на двигателите на час е 25.7 тона.

Седемте Конкорда на Бритиш Еъруейс са разпръснати по света и могат да бъдат видяни като музейни експонати съответно в Барбейдос, Единбург, Филтън, Манчестър, Ню Йорк, Сиатъл и на летище Хийтроу в Лондон.

Изпълнилият последния полет между Великобритания и САЩ Конкорд на почетния си пиедестал на борда на самолетоносача Интрепид в Ню Йорк /снимка: wikimedia commons/

Свързани теми

Предишна публикация
Товарен Боинг 737 изгоря след аварийно кацане в Сао Пауло
Следваща публикация
Суперджъмбо А380 на Qantas лети близо месец със забравен инструмент в двигателя
72 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню