Американският гигант Боинг е изправен пред нови усложнения в производството и поддръжката на два от най-продаваните си модели пътнически самолети, при това по-малко от две седмици, след като управлението на компанията премина в ръцете на новия Главен изпълнителен директор Кели Ортберг.
На 19 август Боинг обяви, че отново спира изпитателната програма на новия модел 777Х, след като при рутинна инспекция са открити пукнатини и нередности в компонентите, чрез които двигателите се закрепват към крилото на самолета. Пукнатините са били открити в няколко от произведените до момента 6 прототипа от тестовата програма на модела 777-9.
Представители на Боинг не уточниха степента на увреждане на структурата и не посочиха срокове за отстраняването на проблема.
До момента самолетостроителя има 481 поръчки за моделите от семейството 777Х, чийто комерсиален дебют – първоначално планиран за 2020 година – беше отлаган на няколко пъти, като последните планове са за средата на 2025 година. Почти половината от тези поръчки са от Emirates, които заложиха 52 милиарда долара на новия американски флаг за бъдещото си обновяване на флота.
Междувременно също на 19 август, Федералната авиационна администрация нареди инспектиране на самолетите от семейството 787 Дриймлайнър, във връзка с резултатите от разследването на инцидент от март 2024-а, при който бяха ранени над 50 души на борда на един 787 на чилийската авиокомпания LATAM, в резултат от инцидентно бутане напред от страна на един от пилотите на щурвала за управление.
Директивата изисква от операторите на модела да инспектират седалките на командира и втория пилот за липсващи или пропукани капачета на бутоните за управление на наклона на седалките. Тя засяга всички самолети от моделите 787-8, 787-9 и 787-10, като авиокомпаниите ще имат 30 да изпълнят проверките, които ще засегнат 158 самолета в САЩ и още 737 машини в целия свят.
Това не е първи проблем за годината за семейството 787. През април Боинг прогнозира по-бавно от очакваното увеличение на производството на 787, заради недостиг на ключови компоненти от доставчици. Преди това компанията трябваше да се справи и с открития във фабриката й в Южна Каролина проблем със снаждането на цилиндричните компоненти от композитния фюзелаж на самолета, в които бяха открити разминавания от по няколко милиметра.
Към края на 2023-а Боинг произвеждаше около 5 самолета от моделите 787 месечно, като първоначалните планове бяха до края на 2024-а бройката да се вдигне двойно до 10 самолета месечно. В периода 2021-2022 проблеми с качеството на изработката на 787 спря доставките за повече от година, като те бяха възобновени едва в средата на 2022.