Кой какво поръча на Фарнбъро 2024

155 прочитания

С приключването на най-голямото за годината авиоизложение във Фарнбъро, Великобритания, сделките за нови пътнически самолети не подобриха рекорди от предишни години, но и не оправдаха очакванията за много по-слабо представяне на производителите и техните продукти.

До последния търговски ден на авиосалона изненадващо за повечето посетители и наблюдатели Боинг доминираше с поръчките, преди да бъде изпреварен с малко от основния конкурент в дуополията Еърбъс.

Равносметката за големите производители Боинг, Еърбъс, Ембраер и ATR на финала е следната:

  • Еърбъс – 138 поръчани самолета
  • Боинг – 118
  • ATR – 4
  • Ембраер – 0

Организаторите оповестиха в официалното си съобщение за края на салона, че сключените сделки общо в гражданския и отбранителен сектор по време на изложението са надхвърлили 81 милиарда британски лири или близо 100 милиарда долара.

Ето и нашето обобщение за това какво успяха да постигнат най-големите играчи в гражданския сектор на Фарнбъро 2024.

Боинг

Американската компания открадна авиошоуто още в първия търговски ден, когато записа 4 поръчки за товарната версия на своя Боинг 777-200F от National Airlines, която за първи път поръчва чисто нови самолети.

National е основен контрактор на американското правителство за чартърни и логистични операции по целия свят

Korean Air също избра Боинг и поръча 20 от новите широкофюзелажни Боинг 777-9Х и 20 от най-големите дриъмлайнъри 787-10 плюс опции за още 10.

Korean Air продължава да поддържа доминиран от Боинг флот

Japan Airlines също обяви сериозна поръчка на нови самолети на #FIA24, но ги раздели между двата производителя. Японците ще вземат от Боинг допълнителни 10 дриъмлайнъра 787-9, но и още големи самолети от европейския Еърбъс.

Японските авиолинии до скоро бяха ексклузивен клиент на Боинг, преди през 2020-а да получат първият си Еърбъс А350-900

При по-малките семейства люксембургската Luxair поръча 4 Боинга 737-10 МАХ, с които ще допълни флота си от 737-8 и 737-7.

Luxair продължава да обновява регионалния си флот с Боинги

Във втория ден на салона сделките за Боинг намаляха като брой, но не и като количество самолети с общ брой 40.

Qatar Airways разписа твърд ангажимент за 20 броя от новите 777-9Х, а лизингодателя Macquire Finance за 20 Боинг 737-8 МАХ.

Qatar Airways продължава да вярва на Боинг и да поръчва нови и нови 777

Еърбъс

Шоуто във Великобритания не започна добре за европейския консорциум, който в първия ден успя да обяви едва един меморандум за разбирателство за поръчка на 3 броя Еърбъс А320neo и 2 А321XLR от превозвача от Бутан Druk Air, който така ще придобие способности за полети на далечни разстояния.

Така ще изглеждат новите самолети на Druk Air

Вторият ден на Фарнбъро принадлежеше много повече на Еърбъс. Още рано сутринта консорциумът обяви сделка с британската Virgin Atlantic за 7 допълнителни A330-900neo, които се добавят към вече поръчаните 14 самолета от типа. Още по-впечатляващ беше фактът, че сделката бе обявена на борда на един А330-900neo в цветовете на Върджин в зоната за статичен показ. Авиокомпанията на Ричърд Брансън ще има общо 23 самолета от този тип, 5 от които са вече доставени и летят.

Един от 6-те доставени A330-900, които вече летят във флота на Virgin Atlantic

Връщаме се към Japan Airlines, която избра както големи, така и малки самолети от Еърбъс, поръчвайки нови 20 А350-900 и 11 А321neo, които ще са първите й тяснофюзелажни самолети от европейския производител.

Japan Airlines вече оперира с 8 A350-900, но А320neo ще е новост в японския флот

Нова стартъп авиокомпания от Либия, Berniq Airways обяви сделка за 6 нови А320neo директно от производителя, без до момента да притежава други самолети.

Подписването на споразумението с Berniq Airways

В третия ден на салона представителството на Еърбъс беше тихо, за да направи големия си удар в четвъртия и последен ден, когато беше обявена голяма сделка със саудитската Flynas за 75 самолета А320neo и 15 A330-900neo.

 

Изпълнителният вицепрезидент на Еърбъс Пол Мейерс подписва сделката с Главния изпълнителен директор на Flynas Бандер ал Мохана

Също на финала мажоритарния собственик на колумбийската авиокомпания Avianca и бразилската GOL Airlines, Abra Group, подписа меморандум за разбирателство за 5 броя А350-900, които по всяка вероятност ще са предназначени за Avianca.

 

Avianca има две подразделения – Колумбийско и Бразилско, но цветовете на новите А350 ще са същите.

Ембраер

Бразилският производител не успя да се запише с поръчки по време на Фарнбъро, но даде голяма пресконференция, на която обяви сериозни подобрения в семейството E2, второто поколение на суперуспешното пътническо семейство E-Jets, които включват увеличаване на обсега на действие респективно до 2950 морски мили за Е-190Е2 и 3000 мили за Е-195Е2. Това ще се постигне благодарение на намаляването на въздушния поток към пътническата кабина, с което ще се увеличи тягата и ефективността с до 2.5%.

Ембраер показа първи прототип от новата си програма за конверсия на Е-190 от пътническа в карго версия

Ембраер обяви и внедряването на напълно нова система за автономно излитане, която би трябвало да избира оптимални параметри при набора на височина, с което да оптимизира разхода на гориво и да подобри параметрите при излитане от по-къси и по-високо разположени писти.

ATR

Европейският турбовитлов производител записа поръчка от Air Tahiti Nui за 4 машини ATR-72-600, които ще бъдат доставени през 2025, за да се присъединят към вече богатия флот от ATR-72 и ATR-42 за този превозвач, базиран в южния тихоокеански регион.

Air Tahiti

ATR постигна и допълнителен успех, като част от споразумението между холандския превозвач KLM и разработчика на водородни двигатели ZeroAvia за съвместни изпитания на техния двигател ZA2000 върху големи турбовитлови самолети, като за целта ще бъде използван именно ATR-72. ZeroAvia се надява да докаже способността на технологията за търговско приложение на самолети с до 200 места и обхват до 5000 морски мили до 2040-а година.

Прототипните двигатели на ZeroAvia ще разчитат на платформата ATR-72-600

De Havilland Canada

Другият основен производител на турбовитлови пътнически самолети също се разписа на шоуто, като получи 4 поръчки по своята програма за сертифицирани Dash Q400 втора употреба. Поръчките са от танзанийската правителствена авиационна агенция, норвежкият превозвач Wideroe и Skyward Express.

С една поръчка се сдоби и комби-вариантът на същия самолет Q400QC (Quick Change), който дава допълнителна гъвкавост за бърза трансформация от пътнически в товарен вариант и беше поръчан от Advantage Air Travel.

DHC вече бере плодовете и от възобновената през миналата година програма за производство на ново поколение DHC Dash-6 Twin Otter – пополярен двумоторен турбопроп за къси разстояния, трудни терени и водни повърхности. Колумбийската SATENA направи поръчка за общо 6 самолета от типа в третия ден на шоуто.

Легендарният DHC 6 Twin Otter

Въпреки липсата на гръмки заглавия и сделки за стотици нови самолети, с каквито бяхме свикнали по време на авиосалоните преди пандемията, Фарнбъро все пак се оказа добро ново начало за много от производителите, а почти изравнените сделки между Еърбъс и Боинг показа, че индустрията продължава да гласува доверие на дуополията в производството на пътнически самолети.

 

Свързани теми

Предишна публикация
Полетя първият А321neo за холандската KLM
Следваща публикация
Боинг вече е с нов шеф. Ще се мести в Сиатъл.
155 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Нова птица в небето – Air Belgium

Създаването на нови нискоразходни превозвачи се превърна в модерна тенденция. Създаването на презокеански нискоразходни превозвачи…
Меню