Двата „големи“ самолетостроителя, Боинг и Еърбъс, публикуваха данни за доставените от тях самолети през първото тримесечие на 2024, според които производството продължава да изостава от огромното търсене на нови машини. Продължават и проблемите, които пречат и на двете компании да увеличат месечното производство до нивата, които биха искали да постигнат.
Очаквано, в данните на Боинг се вижда рязък спад на доставките за периода, който се дължи главно на забавянето на производството след инцидента с излетялата врата на 737-МАХ-9 на Аляска Еърлайнс през януари и последвалите ограничения и разследвания на производствените практики в американската корпорация.
Боинг е доставил едва 83 пътнически самолета на своите клиенти през първото тримесечие на 2024, които включват:
- 63 Боинг 737
- 3 Боинг 767
- 13 Боинг 787 Дриймлайнър
Въпреки че на пръв поглед не изглеждат толкова зле, тези числа са значително по-слаби от първото тримесечие на 2023, когато компанията е успяла да достави 130 нови самолета. Данните показват и голямо забавяне в производството на семейството 737, което изваждаше на пазара по 38 самолета месечно, с амбицията до края на годината броят да достигне 60. Федералната Авиационна Администрация /FAA/ обаче попари надеждите на Боинг и наложи замразяване на лимита от 38 самолета месечно, докато компанията не въведе сериозни промени в производствените си практики и контрола на качеството, които се оказаха основната причина за поредния сериозен инцидент със самолет от семейството 737.
Междувременно започнаха сериозни размествания в управлението на американския гигант, като досегашния Главен изпълнителен директор Дейв Калун обяви, че се оттегля от поста до края на годината, заедно с още хора от мениджърския екип.
От другата страна на океана европейската част от дуополията, Еърбъс, обяви 142 доставки за първото тримесечие за 45 авиокомпании, като:
- 128 от тях са самолети на къси и средни разстояния от семействата А220 и А320 – директните конкуренти на Б737
- 7 броя А330
- 7 А350
Последното показва, че в сегмента на широкофюзелажните самолети европейския консорциум дори има по-малко доставки от Боинг, като забавянето се дължи на проблемите с веригите за доставки на суровини и подизпълнителите.
Само през март обаче, Еърбъс е доставил общо 63 нови самолета на 32 авиокомпании и е получил 132 поръчки за нови самолети.
Клиентите и двата производителя обаче за поредна година са изправени пред затруднения с попълването на флота си за пиковия летен сезон. Поръчките продължават да растат, а производителите не могат да справят с търсенето и клиентите им трябва да чакат по няколко години за пристигането на новите си самолети. Все повече авиокомпании решиха да задържат и удължат ресурса на по-старите си самолети, а много търсят и услугите на превозвачите отдаващи самолети на „мокър лизинг“. ACMI услугата за трета поредна година е най-търсената на авиационния пазар в глобален мащаб, заради гореизброените проблеми, към които се добавя и проблема с двигателите GTF на Прат енд Уитни, заради които почти 10% от световния флот самолети Еърбъс с тези двигатели е на земята, в изчакване на недостигащи слотове за инспекции и поддръжка.