Болтовете липсват!
Това е основното заключение в предварителния доклад на Националния борд за разследване на транспортни произшествия на САЩ /NTSB/ за случая с авариралия Боинг 737-9 MAX на американската авиокомпания Alaska Airlines, от чийто фюзелаж се откъсна структурен компонент по време на полет в началото на януари.
Авиофорум ви информира подробно за случая тук…
В доклада е включена основната информация, събрана от инспекторите на NTSB през последните няколко седмици, включваща основната инспекция на самолета и намерените компоненти, интервютата с екипажа, данните от системите за проследяване ADS-B и другата налична информация. Предварителните доклади включват още подробна времева линия на събитията от инцидентния полет и ключови факти, които инспекторите вече са потвърдили. В тях обаче не се включва това, което инспекторите наричат „най-вероятна причина“ за инцидента, нито важните за едно разследване препоръки за безопасност към регулаторните агенции, производителя и операторите на самолета.
Този конкретен предварителен доклад е дълъг 19 страници и включва данни за квалификацията и опита на пилотите, последователността на събитията така, както е описана в интервютата с екипажа, разговорите от радиотелефонията за ръководителите на полети, описания и диаграми на компонента „плъгин-врата“, описание на системата за херметизация на кабината и снимки на кабината и компонентите на плъгин-вратата.
Докладът включва и описание на документите от производствения процес на конкретния самолет, човешкия фактор в този процес, както и процедурите за докладване на производствени несъответствия в производителя Боинг. Докладът завършва с обобщение на действията за подсигуряване на безопасността на полетите, които операторът Alaska Airlines предприема незабавно след случая по отношение на своя флот от самолети Боинг 737 МАХ.
Заключенията
Най-важното заключение в документа е това, че според инспекторите на NTSB четирите болта, които е трябвало да задържат плъгин-вратата на мястото й, изобщо не са били инсталирани по местата си по време на инцидента.
Докато в резултат от приземяването на целия флот от модела 737-9 МАХ два от операторите – Alaska Airlines и United откриха разхлабени болтове на плъгин-вратите на няколко от своите самолети, това е първото официално потвърждение, че въпросните болтове на практика са липсвали напълно от авариралия самолет N704AL.
Следващата стъпка за NTSB е да продължи с много по-детайлното разследване на случая. Трябва да бъдат елиминирани всички потенциални обяснения за инцидента, докато инспекторите не стигнат до основната „най-вероятна причина“. Очаква се самото разследване да се фокусира основно върху производствените процеси и практики в Боинг, особено върху доставчика Spirit Aerosystems, който произвежда въпросния компонент, но и върху механиците от финалната производствена линия за сглобяване на самолетите в Рентън. Ще бъдат разследвани и съпътстващи събития и практики, които е вероятно да са допринесли за пропуските и причините, довели до инцидента.
FAA поема надзора над Боинг на ръчно управление
Докато разследването на полет AS1282 продължава, американската Федерална авиационна администрация обяви, че ще продължи отблизо с надзора на Боинг и неговите производствени практики и корпоративна култура. Още преди излизането на предварителния доклад агенцията изпрати допълнителни инспектори на производствените линии на компанията, които проверяват процесите по сглобяването на 737 МАХ от първа ръка.
В следващите дни и седмици администраторът на FAA Майк Уитакър ще бъде изслушан и от подкомисията по авиацията в Камарата на представителите, за да опише в подробности действията до момента и плановете на FAA за по-близък надзор и контрол над Боинг или както самият той се изрази: „План за трансформиран подход към надзора“ над Боинг. Междувременно FAA призова служителите във втория по-големия самолетостроител в света да използват специално разкритата директна линия към FAA за докладване на проблеми и съмнения, свързани с безопасността и пропуските в производството.
Първата реакция на доклада от страна на Боинг беше да благодари на NTSB за свършената работа и да обяви, че ще прегледа заключенията им по най-бързия начин, като продължава да сътрудничи изцяло и прозрачно с инспекторите на бюрото. В социалните мрежи на компанията беше публикуван и кратък цитат от Президента и Главен изпълнителен директор на Боинг Дейв Калхун:
„Каквито и да са окончателните изводи, Боинг е отговорен за случилото се. Подобно събитие не трябва да случва със самолет, излязъл от нашите фабрики. Ние просто трябва да работим по-добре за нашите клиенти и техните пасажери. Внедряваме изчерпателен план за подобряване на качеството и засилване на доверието на заинтересованите страни. Ще са необходими значителни и явни действия и прозрачност на всеки ъгъл – и върху това е единствено насочен нашият фокус.“ – Дейв Калхун, СЕО Боинг