Самолетът на Alaska Airlines, с който се разигра драматичният инцидент с „издухването“ на плъгин-врата по време на полет, е имал наложени ограничения при изпълнение на полетите в резултат от няколко случая на проблеми с херметизацията в дните преди инцидента от 5 януари, съобщиха представители на разследващия екип, цитирани от Flighglobal.
На конкретната машина е било наложено ограничение за изпълнение на полети над водни пространства, по думите на Дженифър Хомънди от NTSB (Националното бюро за разследване на транспортни произшествия). Бюрото също потвърди на 8 януари, че липсващата част от самолета е намерена в задния двор на къщата на учител от района на Портланд.
Никой не пострада при инцидента от 5 януари, при който част от фюзелажа (плъгин-врата на един от задните аварийни изходи) се откъсна от този Боинг 737-9, който успя да се завърне за успешно аварийно кацане в Портланд, откъдето беше излетял малко над 20 минути по-рано.
Този плъгин-панел, който реално е деактивирана врата без механизъм за отварянето й, е част от фюзелажа с пълноразмерен прозорец и с тегло около 27кг, който в определени конфигурации на модела с повече пътнически седалки се трансформира в авариен изход.
На пресконференция представителите на NTSB обявиха, че пилоти са съобщили за сигнализация за неизправност със системите за херметизация на самолета по време три от предишните полети със същия самолет MAX 9 на Alaska Airlines, участвал в инцидента.
Решението за ограничаване на полетите на самолета над водни пространства, е за да може „машината бързо да достигне запасно летище за аварийно кацане,“ в случай че отново има проблеми с херметизацията. NTSB казва, че засега няма категорично установена връзка между проблемите, довели до докладваните от пилотите случаи и събитието от 5 януари. Разследването е установило също, че непосредствено преди полета е заявен „допълнителен оглед от техниците по поддръжката,“ който обаче „не е изпълнен“.
Дженифър Хомънди разкри още подробности за събитията на борда на полет 1282, като това че силата на декомпресията, е довела до отварянето на вратата на пилотската кабина, от която към пътническата кабина са излетели предмети, като „ламиниран чеклист“ и „слушалките на втория пилот“. Тя добавя, че не е наличен запис от записващото устройство на разговорите в пилотската кабина (CVR), тъй като записът е автоматично изтрит при достигане на двучасовия лимит за продължителност на записите в устройството. NTSB използва случая, за да припомни призивът си лимитът за продължителност на записите да бъде увеличен до 25 часа.
Местонахождението на „издухания“ панел-врата
Боинг конкретизира проверките на модела 737-9
Междувременно от производителя Боинг съобщиха на 8 януари, че са изпратили детайли инструкции до авиокомпаниите, описващи необходимите инспекции на плъгин-вратите. Паралено със съобщението от Боинг, Федералната Авиационна Администрация (FAA) обяви, че е одобрила методите на производителя за инспекция за този компонент.
Изявлението от името на Боинг направиха Главния изпълнителен директор на Гражданското подразделение на компанията Стан Дийл и Главния директор по авиационна безопасност Майк Дилейни.
Общо 11 авиокомпании оперират с Боинг 737 MAX 9, 5 от които използват вариантът с деактивирани плъгин-врати. Сред тях най-големия оператор на типа е американската United Airlines, която има общо 79 самолета от типа и всичките в тази конфигурация.
Юнайтед Еърлайнс съобщи вечерта на 8 януари, че при инспекциите до момента са открити разхлабени болтове на плъгин-вратите на два от нейните самолети.
Останалите оператори на 737-9 с въпросния компонент са Aeromexico, Copa Airlines (Панама) и единствения такъв в Европа – Turkish Airlines, които имат само 5 самолета от типа.