Пътнически Боинг 737-9 на Alaska Airlines беше принуден да се приземи аварийно, след като елементът на вратата на левия заден авариен изход, заедно с вътрешния панел се е откъснала от самолета малко след излитането му от летище Портланд, Орегон, САЩ.
В резултат от сепарацията в корпуса се образува дупка с размерите на аварийния изход и на борда настъпва бърза декомпресия. Ситуацията се развива малко над 10 минути след излитането на Боинга в 17:06ч местно време от Портланд, Орегон за Онтарио, Калифорния за полет AS1282. Според данните на Flightradar24 машината успява да достигне максимална височина от 16325 фута /почти 5000м/, когато в резултат от загубата на част от обшивката настъпва бързата декомпресия и екипажът предприема задължителната маневра по аварийно снижение, първоначално до безопасната височина от 10000 фута /около 3300м/. В пътническата кабина със 171 пътници и 6 души екипаж автоматично са се отворили и кислородните маски, както се вижда от публикуваните снимки и видео от борда.
Alaska Airlines flight #AS1282, a Boeing 737 MAX 9, experienced a rapid decompression after the loss of a large panel that included an emergency exit door on the left side of the plane.
The flight made a safe return to Portland (PDX).pic.twitter.com/KH4gs0X4o6— Aviation Safety Network (ASN) (@AviationSafety) January 6, 2024
Екипажът обявява извънредна ситуация и се връща за аварийно кацане в Портланд, което е регистрирано в 17:26ч. Никой от пътниците и екипажа не е сериозно пострадал.
Справка в регистрите на световния показва, че самолетът с регистрация N704AL е практически чисто нов, доставен на Alaska в края на октомври 2023 година. В официално съобщение на превозвача се казва, че „в резултат на инцидента с полет AS1282 авиокомпанията временно спира полетите с всичките си самолети от модела 737-9,“ от които разполага с 65 бройки. „Полетите ще бъдат възобновени само, след като бъдат изпълнени всички проверки за сигурността на машините и от производителя потвърдят безопасността на операциите.“
Боинг също разпространи официално съобщение, в което се казва, че „компанията е запозната със случая и работи по събиране на допълнителна информация, заедно с клиента ни Alaska. Технически екип на Боинг вече е изпратен да се включи в разследването, което ще се води от американското бюро за разследване на транспортни произшествия – NTSB.
Авиофорум припомня, че заради увеличения пътнически капацитет на Боинг 737-9 моделът разполага с два допълнителни аварийни изхода от двете страни на фюзелажа, които са с нестандартен среден размер и разположени назад от двата малки аварийни изхода над крилото и малко пред двете задни основни врати. В конфигурацията на Alaska Airlines обаче, тези два аварийни изхода за „запушени“ – т.е. вратите са перманентно деактивирани и заменени от плъгин-панели, които нямат механизъм за отваряне, тъй като изискването за използването им като аварийни изходи е само за еднокласови пътнически салони с по-голяма гъстота и брой на седалките.
С подобна „гъста“ конфигурация и същите допълнителни аварийни изходи разполагат самолетите от друг, много по-масово произвеждан модел от серията МАХ – Боинг 737-8-200, разработен специално за флота на Ryanair. И докато в Европа самолети от модела 737-9 почти няма, с изключение на няколко в Turkish Airlines, то от модела 737-8-200 във флота на Райънеър вече летят над 130 самолета от типа.