Съдът в Ню Йорк разреши на скандинавската авиокомпания SAS да получи спасителния пакет, който дава право на Air France – KLM и Castlelake да придобият контролния дял в превозвача, съобщава Блумбърг.
През юли 2022-а авиокомпанията обяви банкрут, като обясни, че затрудненията й се дължат на спада на пътниците по време на пандемията и на стачките на пилотите, както и на засилената конкуренция от лоукост авиокомпаниите. В последствие тя влезе в американската програма за защита от фалит, известна като Chapter 11.
Предстоящият договор, според който Air France-KLM имат възможност да поемат контрола при определени условия ще засили консолидацията в европейската авиоиндустрия и подлежи на антитръстов контрол.
Новата група акционери включва още датската държава и Lind Invest.
От SAS се очаква да направи качествена реорганизация през следващата година, след като договорът и оздравителната програма бъде одобрени и приети и от регулаторите в Швеция.
SAS е една от най-старите авиокомпании в света, създадена през 1918 година в Копенхаген. Тя е национален превозвач на Дания, Швеция и Норвегия от 1951, когато е сформиран консорциума SAS, чиято абревиатура означа Scandinavian Airline System.
Авиокомпанията пенсионира последния си Boeing 737 след полет на 19 ноември 2023 от Стокхолм до Осло.
SAS беше продала местата за този полет още през септември и самолетът бе пълен. Последният полет бе с номер SK737.
През последните 30 тя летеше с най-различни самолети от семейството – Boeing 737-400, -500, -600, -700 и накрая -800.
Започна постепенно пенсиониране на боингите, след като беше взето решение за замяната им със самолети на Airbus от семейството A320, от които вече има 87 във флота.
Наред с четирите Airbus A319, във флота има 18 A320, 61 A320neo, 4 A321 и 3 A321LRneo, с които изпълнява трансатлантически полети до източното американско крайбрежие. Освен това има 8 самолета A330-300 и четири A350 за дългите дестинации.
По регионалните маршрути SAS използва 6 ATR72-600 и 23 Bombardier CRJ-900 Regional Jet.