Двата лоукост превозвачи са изправени пред трудности с доставките и поддръжката на самолетите си.
Ryanair очаква да получи поръчаните от Boeing 737 МАХ, но производителят от Сиатъл се затруднява и вероятно няма да ги изпълни изцяло, призна директорът Maйкъл О’Лиъри.
Шефът на Уиз Йозеф Варади каза, че в следващите 12 до 18 месеца предвижда 20-25% от флота на Уиз да бъде приземен.
И двете изказвания бяха направени по време на съответните интервюта за Блумбърг.
Райънер лети с Boeing, който няма да успее да им достави всички 57 самолета по график до края на следващото лято. О’Лиъри се надява да получи поне 45-50 и каза, че ще има 10% по-малко капацитет за следващото лято.
Уиз лети с Airbus, а ербъсите с двигатели от Pratt & Whitney, който с цел сигурност, иска да свали и инспектира. Варади каза, че ще бъде компенсиран за това от Прат, а за изпълнението на програмата си разчита да вземе под наем самолети.
О’Лиъри насочи критиките си към Spirit AeroSystеms, доставчикът на Boeing и го обвини за закъсненията в доставките. Spirit прави крила и фюзелаж и за двата големи производители, включително 737 МАХ8, които Ryanair поръча и сега търси 200 милиона щатски долара финансиране на борсата и още 200 милиона заем, за да реши проблема с неправилното пробити нитови отвори.
На фона на проблемите с доставките, и двете лоукост авиокомпании са изправени пред силно търсене на пътувания. След пандемията хората искат да пътуват и да летят със самолет и този интерес не намалява, както се очакваше, а остава много силен, признават и Варади, и О’Лиъри.
В резултат на така ограничения капацитет на двата превозвача, с които летят най-много хора в Европа, цените на билетите, които и без това се повишиха през 2023г, ще продължават да растат, казаха и двамата директори.
Ryanair очаква повишение в рамките на „ниския сегмент на двуцифрените числа“, а директорът на WizzAir не уточни с колко ще вдигне още своите цени, но не отрече, че смята да го направи. Това едва ли ще отблъсне потребителите, които продължават да искат да пътуват, а освен това авиокомпанията продължава да твърди, че привлича нови клиенти, които слизат от традиционните авиокомпании и търсят лоукостовете заради ограничената си покупателна способност поради инфлацията.
Boeing има 965 поръчки за годината на граждански самолети, от които е доставил 371, показват данните на сайта им.
„По програмата 737 през третото тримесечие бе отчетено несъответствие от страна на доставчик в задната секция на някои самолети от модела 737. Това не е непосредствен проблем за безопасността и флотът от тези модели продължава успешно да оперира. Краткосрочните доставки и производството ще бъдат засегнати заради необходимите инспекции и ремонт“, съобщи Boeing в отчета си за третото тримесечие. Компанията очаква да достави „375-400 самолета тази година“.
Airbus потвърди, че продължава да засилва производството. Компанията потвърди прогнозата си за доставка на 720 самолета през 2023г., при А220, А320 и А350.
При широкофюзелажните самолети директорът Гийом Фори смята, че цикълът на подмяна едва сега започва. Компанията обяви, че ще прави по 10 А350 месечно до 2026г.
През септември Airbus достави 55 самолета на 34 клиенти и добави още 23 поръчки, включително повторна за още 10 A350 за Turkish Airlines, с които турската авиокомпания е заявила общо 40 от този тип.
Airbus залага все още възстановяването на трафика до нивата отпреди ковид да стане през периода 2023-2025г.