Първи полет на Ил-96-400М – „новата надежда“ на руското самолетостроене

7K прочитания

Самолетът е удължена и оборудвана с по-мощни двигатели версия на Ил-96-300

Руската Обединена Авиационна Компания /ОАК/ се похвали с първи полет на новия си Ил-96-400М – удължена и модернизирана версия на популярния четиримоторен самолет от миналия век. Полетът е изпълнен на 1 ноември и е бил с продължителност около 26 минути, по време на които машината се е изкачила на максимална височина от 2200 метра с максимална скорост от 210 възела, се казва в съобщението на ОАК.

Според ОАК, удълженият с 9.35м фюзелаж ще позволи на самолета да превозва до 370 пасажери

Самолетът, който беше показан напълно сглобен и в цветовете на компанията за първи път през пролетта на тази година и обявен за „нова ера“ в руското самолетостроене, е полетял от летището към фабриката на ОАК във Воронеж.

Ил-96-400М стъпва на платформата на 96-300, разработена през 80-те години на миналия век

Според съобщението, по време на полета са изпълнени изпитания на системите за управление, стабилност и контрол на машината, управлението на двигателите и системите за подпомагане на кацането. Според производителя, „тестовете са преминали без забележка, като всички системи на борда местно производство са се представили безупречно“.

Полетът е изпълнен от екипаж от двама пилоти, един навигатор, борден инженер и един тест-инженер.

Ил-96-400М е оборудван с усъвършенствани двигатели ПС-90А1 произведени от компанията Авиадвигател, които да задвижват удължения с 9.35м фюзелаж и разширен салон с увеличен капацитет до максимум 370 пътници. Според ОАК самолетът е оборудван с осъвременени навигационни и комуникационни системи, произведени изцяло от местната корпорация Ростек, които ще облекчат екипажите при изпълнение на полетните процедури.

Четирите двигателя ПС-90А1 имат около 30% по-голям разход на гориво от тези на А380

Всъщност, „новият“ Ил-96-400 съвсем не е нов проект. Дизайнът на удължената версия на предишното поколение 96-300, се подготвя още от началото на 2000-те, а реалната разработка стартира в края на 2005 година, когато авиокомпанията Волга-Днепр подписва меморандум за поръчката на 2 броя нови машини от товарната версия Ил-96-400Т за своето подразделение Air Birdge Cargo. Целта е версията -400 да се произвежда с изцяло руски компоненти – както за конструкцията, така и електронните системи за управление, навигация и контрол на полета.

Един от двата летящи товарни Ил-96-400Т на авиокомпанията Полет

Първият самолет от удължената товарна версия обаче се материализира едва през 2009-а и така и не полита за Волга-Днепр, а за друга руска авиокомпания – Полет. От тази версия до днес са произведени едва 2 броя.

Пътническата версия 96-400М се разработва от средата на 2017, а първият полет тогава е планиран най-късно за края на 2020 година. През 2020 се появяват снимки на полусглобения 96-400М във воронежския завод, но самолетът съвсем не изглежда готов да полети. Така първият полет е отложен за следващата 2021-а и от тогава с по няколко месеца всяка година, докато се стигне до 1 ноември 2023.

Първият Ил-96-400М в средата на 2020-а в заводите на VASO

Да обобщим – Ил-96-400М е значително подобрена версия на несполучливия товарен Ил-96-400Т, който е на свой ред модернизирана версия на платформата Ил-96-300 с удължен с близо 10м фюзелаж и увеличена с 20 тона максимална излетна маса. Базовият Ил-96-300 изпълнява първият си полет през далечната 1988 година, а Аерофлот е първата авиокомпания в която полита пет години по-късно – през 1993-а. Превозвачът има общо 8 летящи самолета от типа, който е продаден още на Армения и Куба. Първият Ил-96-400Т е доставен през 2009-а на Полет Еърлайнс, дъщерно дружество на тогавашният му производител – корпорацията VASO. От тогава до сега са произведени общо четири машини от -400Т версията – два от които летят, а другите два първоначално се съхраняват в завода, а в последствие са доставени на държавния авиационен оператор и конвертирани в пътнически във ВИП версията -400VP. Той има същите двигатели, като „новият“ Ил-96-400М – модернизираният ПС-90А1, който по данни на самия производител Авиадвигател е 98% идентичен с първоначалната версия ПС-90А.

Още един от четирите построени Ил-96-400 за товарни, но по-късно конвертирани във ВИП пътнически самолети

„В изпълнение на стратегическите цели и разширяване на националния флот“

Генералният директор на ОАК Юрий Слюсар е подчертал след първия полет, че Ил-96-400М не само „обогатява портфолиото на компанията, която произвежда още напълно руския Яковлев SJ-100 (домашната версия на Superjet 100), новоразработения MC-21-310 (също произвеждан с основно руски компоненти) и възкресения Ту-214. Според Слюсар, тези самолети ще могат да „изпълнят стратегическите цели по замяната на самолетите чуждестранно производство във всички руски авиопредприятия“. Така се изпълнява и основната задача по т.нар. „импортно-заместване“, с която страната набляга на местното производство, предвид  изключително затруднения внос на нови компоненти и резервни части, заради западните санкции срещу страната в резултат от инвазията й в Украйна.

Новополетелият модел все още няма типов сертификат и не е ясно колко време ще отнемат и в какво ще се състоят полетните му изпитания преди придобиването на такъв.

Свързани теми

Предишна публикация
Чартърите от летище София за предстоящия зимен сезон
Следваща публикация
България подписа Споразуменията Артемида на НАСА
7K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

S7 Technics ще обслужва Boeing 737 Max

Новосибирската компания Сибир Техник, който работи под бранда S7 Technics стана първия руски оператор, одобрен…
Меню