Западните санкции срещу Русия, заради инвазията в Украйна, се отразяват все по-сериозно върху авиационния бранш, като десетки самолети са на прага да спрат полетите окончателно.
По данни на руския авиационен портал „Авиаторщина“ към 31 юли поне 9 самолета от флота на националния превозвач Аерофлот летят с деактивирани спирачни системи – сред тях са пет Боинг 777, два Еърбъс А321 и по един А320 и А330. Причината е недостиг на резервни части и отказ от специализирано обслужване.
Тази непопулярна мярка се предприема в случаи, когато спирачните компоненти са достигнали определените лимити за овехтяване и незабавната им подмяна е невъзможна. Стандартните правила за безопасност на производителите разрешават полетите с подобни дефекти да продължат не повече от 10 дни. Сайтът цитира и официално съобщение на Аерофлот до екипажите, в което ги предупреждават за повишен риск от излизане от пистата при кацане в условия на дъжд или силен страничен вятър.
Пред подобни проблеми са изправени и други руски превозвачи, сред които S7, Nordwind, Россия, Победа и други.
В отчетите на Аерофлот за 2022-а година се казва, че авиокомпанията е орязала петкратно бюджета си за ремонти и резервни части, а поне 25 самолета са били „канибализирани“ за резервни части и замяна на компоненти.
Според руския портал обаче, към средата на 2023-а много от авиокомпаниите в страната са намерили начини да заобикалят санкциите чрез схеми през трети страни. Според него за първата половина на настоящата година в страната са влезли резервни части за самолети на стойност поне 171 милиона долара.
Цитирани са данни на сайта „Верстка“ от митническите регистри, според които Аерофлот, S7, Победа и Россия са внесли части за 47 милиона долара, най-често чрез компании базирани в Китай и Обединените Арабски Емирства. От тях руските превозвачи са купували частите често и директно или чрез посредници. Така например, една от посредническите фирми с името „Протектор“ е отбелязала внезапен скок на приходите си с над 1000%, след като от началото на годината е внесла 6 самолетни двигателя за Боинг 767, Боинг 737 и Еърбъс А320 на стойност между 1.9 и 10 милиона долара всеки.
Независимо от тези схеми и усилия обаче, нуждите от резервни части и поддръжка на присвоените западни самолети съвсем не са задоволени и според прогнозите на консултантската компания Oliver Wyman руските превозвачи могат да се лишат от половината от 736-те си западни самолета до средата на 2026-а.