Самолетните билети в Европа с поне 30% нагоре. Призиви за регулаторна намеса.

Основните причини за поскъпването са пост-пандемичния бум на търсенето на пътувания и недостиг на самолети, но и увеличените разходи за гориво и такси.

155 прочитания

По данни на анализаторската компания Cirium в съвместно проучване с асоциацията на летищата ACI Europe цените на самолетните билети в Европа са скочили със средно 30% в последната година и половина след края на пандемията, се казва в официално съобщение на организацията. В него, нейният Генерален директор Оливие Янковец призовава регулаторните органи да разследват и преразгледат механизимните за формиране цените на самолетните пътувания.

В анализа се казва, че независимо от забавянето на икономиката, стойността на пътуванията със самолет е скочила с поне 30% на годишна база на всички основни европейски пазари, като водещ фактор за нова е безпрецедентното търсене на билети след вдигането на пандемичните рестрикции, което съвпада с хроничен недостиг на самолети и екипажи за обслужването на маршрутите.

Летище Скипхол в Амстердам е показател пример за раздора между големите международни летища, авиокомпаниите и регулаторите по отношение регулирането на такси, цени и услуги в пост-пандемичния период на хронична недостатъчност от самолети и персонал в авиационната индустрия

В призива на шефа на ACI Europe (Airport Council International) не се говори за налагане на таван на цените, но се намеква, че има „законови“ основания ситуцията да се сравнява с налагането на таван на таксите „кацане“ на много международни летища на континента. На фона на това авиокомпаниите имат практически неограничени възможности за формиране и увеличаване цените на пътуванията, според търсенето и предлагането. В същото време обаче, организации като ЕАСА или националните граждански въздухоплавателни администрации, не се намесват в тези механизми така, както например в организационните проблеми на превозвачите, които доведоха до практически хаос в мрежата и по летищата през миналия летен сезон на 2022-а. Те обаче не могат и не искат да се произнасят по темата за ценообразуването на самолетните билети.

Неназован представител на Европейската агенция за авиационна безопасност /ЕАСА/ казва за проучването, че регулирането цените на самолетните билети може да е „много предизвикателно“ начинание. Независимо от това Янковец подчертава, че авиокомпаниите продължават да се оплакват от таксите за кацане на летищата, които също се прехвърлят върху пасажерите, но паралелно с това използват „могъщата си сила по ценообразуването,“ за да ескалират неограничено цените на билетите.

Организациите на авиокомпаниите обаче, като IATA или Airlines For Europe (A4E) очаквано не са на същото мнение. Те на свой ред подчертават механизмите на свободна конкуренция между превозвачите, които според тях „постоянно тласкат цените надолу,“ с което правят пътуванията далеч по-достъпни за милиони пасажери в Европа. Според тях няма основания да се търси регулаторен механизъм за контролиране на ценообразуването.

Летище Франкфурт е с едни от най-високите такси за обслужване в Европа

A4E изтъква необходимостта от по-стриктна регулация на летищата, особено по-големите такива, които нарича „естествени монополисти.“

ACI Europe потвърждава, че през изминалата 2022-а летищата в Европа, членове на организацията, са генерирали над 6.8 милиарда евро печалба, което е първата им печеливша година след 2019-а, но в същото време подчертава, че това се дължи основно на ограничаването на капиталовите инвестиции, докато авиокомпаниите записват една от най-печелившите години в историята на гражданската авиация, но главно заради безконтролното поскъпване на пътуванията по въздух.

Свързани теми

Предишна публикация
Боинг 717 на Delta кацна без носов колесник
Следваща публикация
Новата птица на Compass Air Cargo e Boeing 747 и идва скоро
155 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню