Авиосалонът в Париж продължава, заедно с категоричната доминация на Еърбъс в поръчките на нови пътнически самолети.
Ако в първия ден доминираше новината за най-голямата сделка в историята на гражданската авиация с поръчката на 500 самолета от IndiGo, то през втория в списъка с поръчките успяха да се запишат и конкурентите от Боинг, Ембраер и ATR, с което втория ден на изложението беше също доста натоварен.
Най-важното от Ден 2
Започваме отново с Еърбъс, който продължи ударно с трупането на поръчки. Австралийската Qantas (QF) потвърди поръчката на 9 нови А220, в добавка към предишните 20, които поръча по-рано през годината. Авиокомпанията ще използва новите самолети по регионалните си вътрешни линии, заменяйки излизащите от употреба Boeing 717.
Последва поръчка от Philippine Airlines (PR), която потвърди заявката си за 9 нови А350-1000, с които ще подсили и разшири мрежата си до Европа и Северна Америка.
Индия се превърна в най-големия клиент и шопинг-ентусиаст на изложението с огромна преднина пред всички останали, след като и бившата национална авиокомпания Air India потвърди заявения по-рано през годината меморандум за 250 нови Еърбъса, сред които A320neo, A321neo, A350-900 и A350-1000. Превозвачът е вече собственост и част от Тата Груп – най-голямата индустриална група в страната и практически частна авиокомпания с минимално държавно участие, благодарение на която сделка избегна фалита.
TAAG Angola продължи с покупката на нови самолети, като през втория ден сключи сделка за лизинг на седем А220, които ще прибави към други 6, поръчани на миналогодишното изложение във Фарнбъро.
Добри новини и за ATR. Френският производител успя да запише 29 твърди поръчки за последната модификация на своя турбовитлов ATR-72-600, сред които 6 от тайвайнската Mandarin Airlines (AE), 3 от бразилската Azul (AD), три от неназован клиент и два в изцяло бизнес клас конфигурация от Berjaya Air (J8). Още по-интересното е, че ATR записва и 3 поръчки за по-малката версия 42-600, което се случва за първи път от над година и половина насам.
Както вече писахме, Air India (AI) финализира поръчката си за 250 Еърбъса, но тя бе само част от обща поръчка за 470 самолета – останалите 220 от Боинг. Доставките по тези договори трябва да започнат още в края на настоящата 2023-а година.
Boeing също успя да запише поръчки във втория ден на авиосалона в Бурже, като първата обявена бе от тайванската China Airlines (CI) за осем 787-9, последвана от Air Algerie (AH) за осем 737-9 и два конвертирани 737-800BCF. С новите си големи 737-9 алжирската авиокомпания се надява да открие нови маршрути до по-далечни точки в Европа.
Лизингодателя Avolon не изостана и поръча още 40 боинга 737-8 – първият произведен и най-популярния модел от сериите МАХ, който осигурява около 20% по-ниски оперативни разходи от предшественика си 737-800. Аволон е една от най-големите лизингови компании за оперативен и сух лизинг, която вече има 36 поръчани самолета от типа.
Голямото разочарование за Боинг е пълната липса на интерес към най-големия представител на семействотои 737-10, който на всичкото отгоре е и сред експонатите на изложението. Това е най-дългия представител на семейството с капацитет до 230 седалки и най-голям обсег на действие. Той няма нови поръчки, откакто Райънеър подписа сделка за покупката на 300 броя на типа. Липсата на интерес до голяма степен се дължи на забавянето в получаването на сертификат за летателна годност на типа, който се бави вече втора година.
Късмет обаче имаше най-малкия представител на семейството, 737-7 – люксембургската Luxair стана първият му клиент в Европа с поръчка за осем самолета. Той също няма оперативен сертификат, но предвид развитието на ситуацията може да го получи дори преди 737-10.
Бразлиският Ембраер се върна сред големите играчи и договори продажбата на общо 33 самолета във втория ден на изложението. Базираният във Флорида лизингодател Azorra поръча 15 машини Е195-Е2, а испанската Binter Canarias заяви 6 самолета от същия модел.
И накрая, мексиканската Volaris (Y4) успя да анонсира в края на втория ден от Бурже покупката на 25 броя А321neo, задвижвани от двигателите Pratt & Whitney GTF, които продължават да изпитват проблеми с веригите за доставки и следпродажбената поддръжка.