Спокойно можем да твърдим, че първият ден на Авиосалона в Париж беше исторически, въпреки че голямата новина дойде едва в късния следобед. Поръчката на 500 самолета от семейството А320/321neo от индийската авиокомпания IndiGo (6E), за която Авиофорум вече писа, е най-голяма в историята на гражданската авиация по брой машини. Предстои да разберем, дали очакваната от Turkish Airlines поръчка на 600 самолета наистина ще се осъществи. Тя също бе предвидена за Бурже, но в последствие бе отложена за по-късно през лятото.
Още поръчки
Следващ на опашката от поръчки се нареди националният превозвач на Ангола, TAAG (DT), която обяви сделка за четири нови А220-300, придобити на финансов лизинг от Aviation Capital Group.
Саудитската нискоразходна авиокомпания FlyNas (XY) потвърди поръчка от Еърбъс за 30 самолета от семейството A320neo. Въпреки очакванията за поръчки от друг саудитски превозвач – новата Riyadh Air – това не се случи поне в първия ден. Нейният Boeing 787-9 обаче радва посетителите на салона със забележителната си лилава окраска.
Air Mauritius (MK) подписа твърдо споразумение за още 3 броя А350-900, което беше и първата официално обявена сделка на салона през тази година.
За Боинг нещата не изглеждаха толкова розови, въпреки обявената в ежегодния доклад на американския производител за развитието на авиоиндустрията необходимост от 42 600 нови пътнически самолета през следващите 20 години. Гигантът от Сиатъл не успя да се разпише в новините за новите поръчки в първия ден на изложението, но за сметка на това събираше погледите на статичната експозиция с новия си гигант Боинг 777-9 и най-големия в историята 737 – дългият 737(MAX)-10.
Третият по големина световен независим производител, бразилската Ембраер, също не успя да се похвали с мащабни нови поръчки, но също привлече вниманието със своя Profit Hunter – новото поколение на най-продавания си модел E195-E2. Самолетът е с нови и по-икономични двигатели и изцяло обновено, композитно крило, което според бразилците в комбинация ще доведе до поне 15% намаляване на експлоатационните разходи.
Още от първия ден
Канадският производител DeHavilland използва възможността да представи новата версия на свръхпопулярния си двумоторен турбовитлов DHC-6 Twin Otter. Първият полет на оригинала на този легендарен самолет е преди повече от 60 години. Канадците вече са си осигурили клиенти за поне 45 самолета, но засега не разкриват имената на клиентите.
На фронта на бизнес авиацията Qatar Executive побърза да се похвали с чисто новият си Gulfstream G700, от които има поръчани цели 10 машини. Според шефа на авиокомпанията и един от най-влиятелните ръководители в индустрията, Акбар ал-Бакер, този самолет ще „промени играта“.