Нискоразходният гигант Райънеър сключи най-голямата си сделка досега с американския производител Боинг за поръчката на до 300 самолета от модела 737 MAX 10 /с новото име 737-10, както ще го пишем нататък/.
В съобщението на производителя се казва, че сделката е на стойност около 40 милиарда долара по каталожни цени и за 150 твърди поръчки и 150 опции.
Очевидно двете компании са постигнали примирие по ценовия аспект на сделката, преговорите по която започнаха още преди пандемията през 2019-а година, но бяха замразени през 2021-а, заради несъгласие на Райънеър с ценовите условия на Боинг. През март тази година босът на Райън Майкъл О’Лиъри заяви публично, че е стигнал до извода, че все пак ще трябва да плати повече за този по-нов и по-голям модел.
С новия договор реалните твърди поръчки на Райън за нови самолети от семейството МАХ става 360 – първите 100 бяха поръчани през ноември 2014-а за модела 737-8-200, специално разработен за превозвача, последваха още 10 през юни 2017, 25 през март 2018 и още 75 през декември 2020. Този най-нов транш за модела 737-10 трябва да бъде одобрен от акционерите на компанията по време на общото събрание през септември тази година.
Интересното в случая е, че Райънеър поръчва изцяло нов модел от семейството МАХ, който още не е официално сертифициран от EASA. Досегашните поръчки и доставки бяха само за модела -8-200, който е модифицирана версия на МАХ-8 с допълнителни аварийни изходи и увеличен капацитет до 197 седалки.
737-10 е най-голямата версия от семейството 737 изобщо с капацитет до 227 седалки и удължен обсег на действие, който ще позволи на авиокомпанията да разнообрази допълнително мрежата си от над 400 дестинации в и около Европа.
За този самолет обаче, има допълнителни изисквания, като например това на EASA – европейската агенция за авиационна безопасност, че на всеки 50 пътника се пада по един член на кабинен екипаж, което означава че за до 230 седалки са нужни петима. Това на свой ред увеличава разходите за полета с до 25%. Тоест, икономическите предимства, които си представя О’Лиъри ще дойдат от другаде – най-вероятно от увеличения с 21% броя на седалките, в сравнение с -8-200.
Повече самолети, означава и по-голям капацитет и съответно – повече приходи. Райънеър се надява до 2034 да увеличи броя на пътниците си с до 80% или 300 милиона пасажери годишно.
Към момента авиокомпанията продължава да е вторият най-голям клиент на Боинг за 737 в света след американската Southwest. Европейския лоу-кост има във флота общо 513 самолета 737, от които 410 са от модела 737-800, 102 от модела 737-8-200 и един-единствен 737-700.