По данни на Юроконтрол трафикът в седмата седмица на годината продължава да се повишава /към 24 февруари 2023г./.
Графика и данни: Юроконтрол
Ryanair е авиокомпанията с най-много полети към тази дата на база 30-дневен трафик – 2179 полета дневно, следвана от Turkish с 1295 полета. Лоукостът обаче е далеч пред всички останали за последната една година, лято и зима, включително пред турския флагман, както и спрямо Wizz Air.
Трета е EasyJet с 1101 полета, Lufthansa Airlines с 938 полета и Air France Group с 900 полета.
Графика и данни: Юроконтрол
Най-натовареното летище за месец до 24 февруари 2023г. е новото летище на Истанбул, IGA Istanbul с 1296 полета дневно.
Следват с малки разлики: London Heathrow, втори с 1195 полета дневно, CDG в Париж с 1136 полета, Амстердам Схипхол с 1062 полета и Мадрид Барахас с 1020.
Графика и данни: Юроконтрол
По данни на IATA 2022г. приключи на нива от 68,5% от общия трафик и 62,2% от международния трафик спрямо предпандемичната 2019г., което означава, че възстановяването ще продължава и през 2023г.
Международните пътнически пазари на европейските авиокомпании през 2022г. се увеличиха със 132,2% спрямо 2021г. Капацитетът бе повишен с 84% и факторът на затоварване с 16,7% до 75,8%.
Графика и данни: IATA
Доверието на индустрията за вече започналата 2023г. година показва оптимизъм. Въпреки предизвикателствата, участниците в проучването на IATA, публикувано на 25 февруари показва, че представителите на авиоиндустрията са по-позитивно настроени към финансовите перспективи в сравнение с година по-рано.
В последната си прогноза IATA очаква позитивно развитие за Европа „с продължаващото увеличение на доставките на самолети в региона, който би трябвало да се справи с ръста на търсенето /най-високо от всички региони по света/ и да продължи възстановяването на нивата от 2019г.“
Предизвикателствата остават инфлацията, силата на трудовия пазар и устойчивостта на веригите на доставка.
Снимка корица: Летище Скипхол, Амстердам.