Най-голямата авиокомпания в Централна и Източна Европа подписа Меморандум за разбирателство за доставка на 36 хиляди тона годишно на устойчиво авиационно гориво, което ще използва за полетите си в Европа и Великобритания.
Глобалната авиационна индустрия разчита на SAF като важен компонент в усилията си да се декарбонизира.
Финландската Neste Oyj произвежда възобновяеми горива от отпадъци, остатъци и иновативни суровини. Компанията е водещи световен производител на устойчиво авиационно гориво и възобновяем дизел.
От ноември 2022г. Великобритания отмени вносните мита за възобновяеми горива от САЩ и Канада. Отмяната на митото за внос на хидротретираното растително масло за готвене ще се прилага със задна дата от 30 януари 2021г. От решението може да се възползва Diamond Green Diesel, които са в добра позиция да изнасят за Европа и може да означава още конкуренция за водещия производител Neste.
Финландската компания строи в Сингапур завод за устойчиво самолетно гориво, където един ден може да се произвежда най-много SAF. Когато заработи през 2023г., инсталацията за 1,5 милиарда евро ще произвежда по 1 милион метрични тона годишно, главно биодизел. Това е много, но все още под 0,3% от глобалното търсене на авиационно гориво за 1г.
Освен Neste, още няколко големи рафинерии инвестират в SAF: Shell планира да построи завод в Сингапур за 550 хиляди тона биогорива годишно. Китайската Sinopec и южнокорейската Hyundai разширяват също капацитета си за производство на устойчиво авиационно гориво.
В момента авиокомпаниите добавят над 2% от глобалните въглеродни емисии и изостават след почти всички други сектори в усилията за по-чисто бъдеще.
Международната асоциация за въздушен транспорт IATA, която обединява 290 авиокомпании съобщи амбициите на индустрията да стане въглеродно неутрална до 2050г. Това означава да започне да използва само устойчиво авиационно гориво.
Производството на SAF обаче се очаква да се повиши до около 4% от глобалното търсене на авиацията през 2030г. и 6% през 2050г.
Въпреки това устойчивото авиационно гориво далеч изпреварва другите алтернативи като електрически самолети или летящи таксита, които имат много ограничен обхват.
Поканата към пътниците, които често летят със самолет да купуват въглеродни офсети се оказа неефективно.
В момента SAF се произвежда в 17 завода по света, повечето в Европа и Северна Америка. Зеленото гориво може да се използва за търговски полети, ако е наполовина смесено с традиционно самолетно гориво.
SAF струва около пет пъти повече от традиционния керосин.
Няколко страни в Европа, сред които Франция, Норвегия и Швеция изискват авиокомпаниите да използват SAF. Ако го включат в горивната смес обаче авиокомпаниите ще трябва да вдигнат рязко цените на самолетните билети, за да компенсират разходите си и това няма да се хареса на хората, които сега искат много да летят.
Директорът на IATA Уили Уолш каза през октомври 2022г., че да се задължат авиокомпаниите да използват продукт, който не се предлага е безсмислено. „Би трябвало да се задължат производителите да го доставят“, каза Уолш.
Проблемно и с високи разходи е и събирането на отпадъчни материали за производството на SAF. В Сингапур например, до рафинерията на Neste, където се строи новото съоръжение издигат метални куполи, където ще се съхраняват растително масло за готвене, говежда мас и рибено масло, доставяни с кораби за рафиниране за производство на биодизел или SAF. Планът на Neste е да прави доставките от летище Ченги, важен международен транспортен хъб, или по традиционни методи.