Американската аерокосмическа агенция НАСА разкри плановете си за разработване на футуристичен тяснофюзелажен самолет, който ще има за цел да трансформира авиационната индустрия и да намали драстично емисиите на гражданската авиация.
Проектът с амбицизното име „Устойчив полетен демонстратор“ /Sustainable flight demonstrator/ ще се разработва съвместно с Боинг и ще струва няколко милиарда долара, но би трябвало да намали консумацията на гориво и въглеродните емисии с поне 30%, в сравнение с най-ефективните самолети на днешния ден.
Радикален дизайн на крилото
Новият самолет се очаква да включва радикален редизайн на крилото, чиято концепция е известна с името „трансзвуково крило с подпорна ферма“ /transonic truss-braced wing/. Тя включва изключително дълго и тънко крило, стабилизирано от диагонални подкоси, свързани с фюзелажа. Този дизайн осигурява повече подемна сила и създава значително по-малко съпротивление, което води до изгарянето на значително по-малко гориво. Недостатъкът е, че този дизайн добавя сложност на конструкцията.
По повод разработката заместник администраторът на НАСА Боб Пиърс казва:
„Трансзвуковото крило е онази трансформираща концепция и иновация, която си струва да получи нашите инвестиции и да отговори на предизвикателството.“
В дизайна ще бъдат вплетени и още зелени и устойчиви авиационни технологии, които включват хибридно-електрически системи за задвижване, модерни производствени методи за композити и разработването на „компактни“ турбовентилаторни двигатели.
Концептуалният дизайн включва подпорни подкоси за стабилизиране на високоефективното дълго и тънко крило, взаимствано от планерите
Цената на проекта
НАСА трябва да инвестира в проекта не по-малко от 425 милиона долара в следващите 7 години, с подкрепата на законодателстовото за подкрепа на устойчиви аерокосмически проекти. Боинг и други партньори ще се включат с не по-малко от 725 милиона долара, като целия проект се оценява на над 1.2 милиарда долара.
Администраторът на НАСА Бил Нелсън казва:
„НАСА има смелостта да отиде по-далеч, по-бързо, по-високо и по този път да направи авиационната индустрия по-устойчива и надеждна. Целта ни в съвместната инициатива с Боинг е да разработим и произведем пълномащабен демонстратор на тези технологии, който да помогне на търговските авиокомпании да се превърнат в по-екологични и устойчиви предприятия, с което да отговарят на очакванията на пътниците и индустрията в световен мащаб.“
НАСА очаква тестовите полети на демонстратора да продължат поне една година, като първоначалното място на провеждането им ще бъде Центърът за изледователски полети Армстронг в Калифорния. Партньорите се надяват разработените по проекта технологии да бъдат внедрени в търговска експлоатация не по-късно от началото на 30-те години.