Конгресът на САЩ сключи сделка за освобождаване на два модела на Boeing 737 MAX от крайния срок за новото оборудване на кокпита, който изтичаше следващата седмица. Изискването налагаше на производителя скъп редизайн и потенциално щеше да забави сертифицирането на всички самолети MAX.
Изключението бе включено в общ пакет закони за бюджетните разходи през 2023г., приети общо.
След като получи от Федералната авиационна агенция FAA разрешение за средноголемите MAX 8 и 9, Boeing ще може да продължи усилията си за финализиране на одобрението на двата оставащи модела от най-добре продавания си самолет, най-малкият, MAX 7 и най-големият, MAX 10.
Мярката изискваше компанията да инсталира на всички модели на MAX в срок от 3 години допълнително оборудване за безопасност, които европейските и канадски регулатори препоръчаха след двете катастрофи през 2018 и 2019г.
Тогава Националния борд по транспортна безопасност на САЩ установи, че какафонията от аларми от старомодната система за предупреждение е натоварила пилотите и е допринесла за катастрофите.
Сега обаче MAX 7 и MAX 10 обаче се освобождават от крайния срок за добавяне на модерни системи за ранно предупреждение, 27 декември 2022г.
Семействата на жертвите на катастрофите бяха против отстъпката пред Boeing, но натискът синдикатите на производителя надделя.
Единият от водещите клиенти на производителя, United Airlines каза, че MAX е безопасен и със сегашните си системи за предупреждение и потенциалните промени за два от четирите модела биха създали потенциално объркващи ситуации за пилотите.
Производителят, авиокомпании и два пилотски синдиката казаха, че е по-безопасно и четирите версии на модела да имат един и същ кокпит.
И двата синдиката в Boeing писаха до Конгреса миналата седмица в подкрепа на призива на производителя за подкрепа за защита на работните места в завода в Рентън и сред доставчиците в САЩ и за разрешение за получаване на сертификатите за MAX 7 и MAX 10.
Синдикатите на пилотите на American Airlines и Обединената асоциация на пилотите се обявиха против решението и поискаха въвеждането на новата система за предупреждение с оглед на сигурността.
Синдикатите на пилотите в Southwest обаче, най-големият клиент на MAX с поръчани 234 самолета MAX 7 изрично настояха пред Конгреса да не пречи на Boeing да получи лиценз.
Очаква се сертифицирането на MAX 7 да стане през първото тримесечие на 2023г., след крайния срок. Boeing обяви, че MAX 10 няма да бъде сертифициран преди края на 2023г.
Какви щяха да са подобренията?
Първото щеше да включи трето измерване от бордовия компютър на ъгъла на атака, между крилото и въздушната струя, важни данни, използвани в различни контролни системи.
MAX има два физически сензора за ъгъла на атака. Подобрението би добавило виртуална проверка на техните данни, съпоставени с данните на други сензори и системи на борда.
При катастрофата на двата самолета MAX системата за контрол на полета разчиташе на един единствен сензор за ъгъла на атака, чиито данни се оказаха неверни.
Второто подобрение щеше да е възможност пилотът да изключи аларма със силна вибрация, разсейваща пилотите по време на полета.
Европейската агенция за авиационна безопасност обяви през декември, че има споразумение с Boeing подобренията на системите за сигурност на MAX 10 да бъдат въведени при вече произведените и летящи самолети в Европа от флота на MAX 18 и MAX 9, съобщава Сиатъл Таймс.
Поръчките
Авиокомпаниите поръчаха около 1000 MAX 7 и MAX 10 и повечето от тях предпочетоха по-големия от двата самолета.
Поръчките за двата средноголеми варианта са над 3200.