След историческите загуби за индустрията заради пандемията и последвалите ограничения за пътуване за 140 милиарда щатски долара през 20202г., Асоциацията за международен въздушен транспорт прогнозира най-после излизане на печалба догодина.
Ако прогнозата се осъществи, това би било най-скоростното възстановяване в историята на индустрията като се има предвид дълбочината на срива, от който излиза.
Следващата година ще тества устойчивостта на авиоиндустрията. През 2022г. светът и особено Европа се изправи пред война на прага си, която повиши цените на енергията и горивата и наред с останалите предизвикателства като повишението на лихвите от централните банки и скъпия долар, създаде пречки за ръста на икономиката и авиацията.
Но желанието на хората да пътуват след пандемията остана мног о силно и успява засега поне да компенсира все още съществуващите ковид мерки в Китай.
IATA очаква индустрията да запише нетна загуба от 7 милиарда щатски долара тази година, 2022г.
През 2023г. обаче ще излезе на плюс с 4,7 милиарда долара.
Превозвачите в Северна Америка ще бъдат водещи в ръста на печалбите, а Европа и Близкият Изток също ще излязат на печалба.
За Латинска Америка, Африка и Азиатско-Тихоокеанският регион това може да стане през 2024г.
За октомври 2022г. възстановяването на глобалното търсене на въздушен транспорт, изразено в приходи от пътник на километър запазва ръста си от юни и стига годишно 74,5% от нивата от 2019г., по данни на IATA.
Азия, където все още затвореният Китай с ограниченията за пътуване и изискванията за ваксини тежи на регионалната метрика, намалява глобалния си дял на 22% приходи на пътник на километър /от 34% за 2019г./.
Европа и Северна Америка увеличават този дял съответно от 27% за 2019г. на 31% за 2022г. и от 22,3% /2019г./ на 29,3% тази година.
Авиоиндустрията остана устойчива на всички препятствия в последните няколко години. Публичният сектор осигури важна помощ за избягване на фалити и авиокомпаниите проявиха достатъчно смелост и гъвкавост, за да увеличат приходите си в трудните времена.
Силно увеличеният дял на каргото в общите приходи на превозвачите от 12% през 2019г. на над 40% през 2021г. е ясно доказателство за това.
IATA очаква броят на пътниците, тръгнал да расте от 2021г да се върне на нивата отпреди пандемията през 2024г.
Отлагането на връщането на трафика според IATA се дължи на:
- Ревизираната надолу прогноза за ръст тази година. 2,9% вместо 3,4% ръст на глобалния БВП за 2022г., намаляващ до едва 1,3% за 2023г.
- Чувствително забавяне на търговията до 1% ръст за 2023г. от 3,5% през 2022г.
Прогнозата за 2023г. на IATA е разчетена при очаквания на 92 щатски долара за барел суров петрол и очакване за устойчиво поскъпващ долар догодина.
Всички данни и графики са на IATA, прогнозата от 9 декември 2022г. Снимката е на Airbus.