Появиха се първи снимки на новия руски пътнически самолет МС-21 в цветовете на стартовия клиент на модела – авиокомпанията Россия, дъщерно дружество на Аерофлот.
Самолетът с регистрация 73054 е третият прототип от модела, произведен от самолетостроителната компания Иркут, който участва в сертификационната програма на типа през Руската гражданска авиационна администрация.
Според съобщенията, самолетът е бил боядисан в Уляновск, където са част от фабриките на Иркут. Изборът на авиокомпанията също не е слуаен, защото този оператор има опит във въвеждането на новите типове руски самолети в редовни операции. Според решението на холдинга Аерофлот за оптимизиране на флота на авиокомпаниите от групата, именно Россия ще е превозвачът с най-много самолети руско производство във флота, като вече започна прехвърлянето на всички Сухой Суперджет 100 към този оператор.
видео от боядисването на самолета в цветовете на Россия:
Междувременно в съобщение на авиокомпанията до медиите се казва, че за МС-21 тече процедура по одобрение на програмата за заместване на вноса, която трябва да бъде включена към сертификатите за авиационна дейност на оператора преди типа да влезе в търговска употреба.
Интересното в случая е, че точно този самолет е оборудван с американски двигатели от Pratt & Whitney и поне половината от системите на борда също са от западни компании, както и голяма част от композитите по конструкцията на машината.
Също интересно е, че самолетът ще се оперира не от превозвача Россия, а от екипажи на конструкторското бюро Иркут, които ще обучават на него пилоти-инструктори от цялата група Аерофлот.
Проектът МС-21 беше стартиран от Обединената самолетостроителна компания /ОАК/ през 2006-а година от Иркут и Яковлев, а първият полет беше осъществен през 2017-а. Това е самолет за къси и средни разстояния, на който сега се залагат големи надежди да замени западните семейства Боинг 737 и Еърбъс А320, след като тези самолети спрат да летят заради липса на резервни части и поддържка по силата на санкциите заради агресията на Русия.
Технологично, този самолет изглежда като най-сложният изобщо създаван самолет в Русия, но отново заради санкциите сега производителя няма да може да разчита на никакви западни технологии, които първоначално осигуряваха над 70% от проекта.
Машината трябваше да започне търговска дейност още в началото на 2022-а с поръчки за над 170 самолета от руски и „приятелски“ авиокомпании, но нахлуването в Украйна отложи и тези планове.
снимки и видео: ОАК