Бразилският производител Ембраер потвърди подписването на първи договор с неназован клиент за конвертиране на 10 самолета от сериите Е190/195 по програмата P2F /Passenger to Freight/, която беше обявена от президента на компанията Франсиско Гомез Нето още през април 2022.
Сделката следва подписването в края на юни на меморандум за разбирателство с лизинговата компания Nordic Aviation Capital /NAC/ за блокирането на 10 слота от производствената линия за конверсии.
Според Ембраер, техните джетове предлагат до 50% повече карго обем и три пъти по-голям обсег от големите товарни турбовитлови самолети и поне 30 по-ниски оперативни разходи от аналогичните малки товарни реактивни самолети.
Бразилската компания защити решението за пускане на програмата с необходимостта от запълване на пазарната ниша между големите турбовитлови товарни самолети и най-малките реактивни такива, като Боинг 737-300SF.
Към момента са произведени над 1600 самолета от серията Е190/195, което ще гарантира на клиентите добра мрежа за поддръжка на този флот.
Какво ще представлява конверсията
Първите конвертирани машини могат да се очакват към средата на 2024 година, като първоначално Ембраер ще изпълнява модификациите в основната си производствена база в Бразилия. Трансформацията ще включва:
- основна карго врата на горната палуба
- система за придвижване на товарите
- укрепване на пода на основната палуба
- подсилена карго бариера с врата за достъп
- система за дим и пожароизвестяване в основната карго кабина
- промени във въздушните системи – охлаждане, кабинно налягане…
- осигуряване на среда за превоз на опасни товари
Трансформацията ще освободи място за около 10.3 тона полезен товар на борда на Е190 и около 12.3 тона за Е195. По-големият от двата варианта има обсег сходен с този на Боинг 737-300 от около 2500 морски мили, но осигурявайки значително по-ниски оперативни разходи.