Двигателостроителят Rolls-Royce няма да участва е проекта за създаване на нов свръхзвуков пътнически самолет на компанията Boom Supersonic. Това остава отворен въпроса, с какви двигатели ще задвижват Overture.
От британската компания са заявили, че са изпълнили договора си с Boom, който е предвиждал изпълнението на редица изследвания и инженерингова работа по програмата Overture.
„След внимателна преценка, Rolls-Royce реши, че в момента пазара на цивилни свръхзвукови самолети не е приоритетен и няма да се търси бъдеща работа в този проект. За нас беше удоволствие да работим с Boom и им желаем успехи в бъдеще”, се казва в официалната позиция на двигателостроителя.
Паралелно със същата информация излязоха и от Boom, които съобщиха, че предложените от Rolls-Royce опции и бизнес модел не са най-доброто решение за бъдещите оператори и клиенти на Overture.
„По-късно през тази година ще обявим партньора с който ще доставим двигатели, които ще осигурят надежден, ефективен и устойчив начин за свръхзвукови цивилни полети”, казаха още от Boom.
Двете компании стартираха партньорството си през 2020 г., като целта тогава беше да се направи преглед на технологиите, с които разполага Rolls-Royce и да се прецени дали Overture може да се задвижва от британците.
Rolls-Royce в партньорство със Snecma произвеждаха моторите на Concorde.
Възможен партньор на Boom ще е GE Aviation. Американската компания работеше по двигател наречен Infinity, който трябваше да задвижва свръхзвуковия бизнес джет Aerion AS2. Проектът, обаче бе прекратен по финансови причини през май 2021 г.
Boom твърдят, че през 2029 г. Overture ще започне регулярни пътнически полети. Срокът, обаче изглежда твърде оптимистичен.
Четиридвигателният Overture трябва да превозва между 65 и 80 пасажера. Максималната далечина на полет е 7871 km, а скоростта ще достига M 1,7. Повечето страни не разрешават цивилни свръхзвукови полети над териториите си, затова свръхзвуковите полети с Overture ще стават факт най-вече над океаните и моретата.
Няколко авиопревозвача, включително United, American Airlines и Virgin Group имат различни споразумения с Boom с които изразяват официален интерес към покупката на самолета и дори са депозирали известни суми.
Компанията в момента се занимава с технологичния демонстратор XB-1, който бе показан за първи път през октомври 2020 г. и който трябваше да полети до края на 2021 г. Сега този срок е променен на края на 2022 г. Анализатори приемат, че това забавяне ще се отрази и на тестовата програма на Overture.