American Airlines ще се сдобие с 20 броя от свръхзвуковия пътнически самолет Overture, който в момента се разработва от компанията Boom Supersonic. Операторът последва United Airlines, които направиха твърда поръчка миналата година.
Споразумението, което бе обявено на 16 август 2022 г., включва плащане на невъзвръщаем депозит за покупката на 20 самолета и запазване на опции за още 40 машини от същия тип.
От American Airlines са заявили, че гледат на Overture, като важна технологична стъпка напред, която ще осигури на клиентите на компанията още по-бързи полети. Операторът е съобщил, че компанията-производител трябва да достигне определени цели, що се отнася до техническите характеристики и безопасността на полетите, преди серийните Overture да започнат да се оперират.
Авиокомпанията не разкрива каква е стойността на депозита, нито кога очаква да получи първия си самолет.
United Airlines подписа сходно споразумение през юни 2021 г. В неговите рамки се дава депозит за 15 самолета и се запазват опции за още 35. Двете американски компании са единствените, които са платили депозит за бъдещия свръхзвуков пътнически самолет. Компании, като Virgin Group и Japan Airlines имат подписани друг тип споразумения, които Boom описва, като „предварителни поръчки”.
Четиридвигателният Overture трябва да превозва между 65 и 80 пасажера. Максималната далечина на полет е 7871 km, а скоростта ще достига M 1,7. Повечето страни не разрешават цивилни свръхзвукови полети над териториите си, затова свръхзвуковите полети с Overture ще стават факт най-вече над океаните и моретата.
Boom твърдят, че първият Overture ще полети в началото на 2026 г., а доставките за клиентите ще стартират три години по-късно.
Компанията в момента се занимава с технологичния демонстратор XB-1, който бе показан за първи път през октомври 2020 г. и който трябваше да полети до края на 2021 г. Сега този срок е променен на края на 2022 г. Анализатори приемат, че това забавяне ще се отрази и на тестовата програма на Overture.
Отделно се очаква в близко бъдеще авиокомпаниите да бъдат притискани да намаляват въглеродните си емисии, което ще се отрази на свръхзвуковите им амбиции. От Boom твърдят, че самолетът им ще е оптимизиран „устойчив керосин”, който ще се извлича от биомаса. В момента, това гориво е доста по-скъпо от стандартния керосин и има спорен „зелен” ефект.
На изложението във Фарнъбъроу, което се проведе миналия месец, Boom показа сериозно променена концепция на своя самолет. Машината вече е не е тридвигателна, а четиридвигателна, а фюзелажът е вече изпълнен по т.нар. „правило на площите”.