Полет MS804 на египетския национален авиопревозвач лети от летище Дьо Гол в Париж за Кайро на 19 май 2016-а, когато някъде между бреговете на Крит и северен Египет изчезва от радарите, заедно с 66 души на борда.
Френското бюро за разследване на произшествия в авиацията /BEA/ първоначално подозира техническа причина или друга авария свързана с полета, като основна причина за катастрофата, докато Египет вече шеста година отказва да публикува офиицален доклад за инцидента и твърди, че самолетът е станал обект на терористична атака.
Междувременно през 2018-а година френската ВЕА излиза с ново заключение, според което инцидентът възниква в резултат от пожар на борда, за което говорят данните от черните кутии. Тогава бюрото не публикува повече детайли за тези заключения и за източника на пожара.
Едва през лятото на 2022-а обаче до френския съд, който продължава да гледа делата, заведени от близки на загиналите в катастрофата, е изпратен нов доклад, с копие от който се е сдобил и италианския вестник Кориера делла Сера, в който се твърди, че пожарът е предизвикан от запалена цигара на един от двамата пилоти. Тя се е възпламенила от изтичащия кислород от една от кислородните маски, които се намират в пилотската кабина за използване в случай на декомпресия.
Френският съд разглежда делото, като криминално, защото в инцидента загинаха и 15 френски граждани.
Според италианския вестник, екипи от френски авиационни експерти са се срещнали поне 15 пъти между август 2021-а и април 2022-а, за да напишат новия доклад, който се базира на повторна експертиза на полетните записващи устройства, които са извадени от морето още през 2016-а.
В докладът от 134 страници се казва, че една от аварийните кислородни маски е имала изтичане на кислород малко преди произшествието, за което свидетелства специфичния свистящ шум, който се чува на записа от черната кутия. Въпросната маска е била сменена само 3 дни преди инцидента от техниците на Egypt Air, като по необясними причини вентилът й е бил оставен в позицията, на която се поставя при авария. При тази настройка кислородът от маската се подава при още по-високо налягане.
В документацията на Еърбъс за маските се казва, че изтичания на кислород са възможни при оставяне на вентила именно в тази позиция.
Междувременно експертите твърдят, че документите на самолета показват, че пепелниците в пилотската кабина също са били сменени около 2 месеца преди инцидента, заради интензивната им употреба, тъй като пилотите на египетската авиокомпания не е било забранено да пушат в кабината по времето на инцидента.
Всички пътници и екипажа на борда на самолета Еърбъс А320, сред които 40 граждани на Египет и 15 на Франция, загиват.
До ден днешен обаче, египетските власти отказват да публикуват официален доклад за катастрофата и продължават да не оказват никакво сътрудничество на френските власти, които също имат право на независимо разследване според международните конвенции, тъй като на борда има французи, самолетът излита от френска територията и е френско производство.
Египетската главна прокуратура отхвърля заключенията както на доклада от 2018-а, така и на последния от 2022-а година.