JetBlue Airwaus Corp. се съгласи да изкупи конкурентът си Spirit Airlines Inc. за 3.8 милиарда долара в сделка, която ще създаде петата по големина авиокомпания в САЩ и особено силен играч на нискоразходния авиационен пазар в Северна Америка.
Обявяването на сделката става само ден след като Spirit обяви, че прекратява действието на меморандума за разбирателство за сливане с друг американски превозвач – Frontier Airlines – което беше обявено през февруари 2022. От април насам последва буквална война на наддаване за Spirit между JetBlue и Frontier.
Според новото и окончателно споразумение ДжетБлу ще плати в кеш по $33.5 за всяка от акциите на Спирит, включително и авансово плащане от $2.5 на акция веднага след като акционерите на превозвача одобрят сделката. Транзакцията включва и такса в размер на 10 цента месечно от януари, която приключва заедно с окончателното оформяне на сделката. Така-наречената „часовникова такса“ се използва като мотиватор за страните по сделката да я приключат максимално бързо. Това често случва в ситуации, които съществуват определени опасения относно регулаторното одобрение на съответните сделки.
We’re proud to announce JetBlue & @SpiritAirlines will come together to create a bigger, better JetBlue. After closing, we will offer 1700+ daily flights to 125+ destinations—and the low fares and award-winning service you know and love. Learn more: https://t.co/K0uz5rX3A1 pic.twitter.com/CjKzkhLJXO
— JetBlue (@JetBlue) July 28, 2022
ДжетБлу отдава твърди, че обединението й със Спирит би създало по-силен конкурент на „големите четири“ авиокомпании в САЩ – Американ Еърлайнс, Делта, Юнайтед и Саутуест.
„Четирите големи превозвача контролират над 80% от пазара. Създаването на фокусиран върху клиентите нискоразходен конкурент с големи размери и мащаб, е най-добрия начин да се разчупи ценовия модел на традиционните превозвачи в настоящата среда,“ се казва в официалното съобщение за сделката от страна на ДжетБлу.
И за финал, ДжетБлу се е съгласила да изплати наказателна такса от 70 милиона долара на Спирит и още 400 милиона на акционерите на компанията, ако по някаква причина антитръстовия регулатор не допусне финалното изпълнение на сделката.
Двете компании очакват при евентуално одобрение да приключат сливането до края на първата половина на 2024-а.
Към момента JetBlue разполага с 285 тяснофюзелажни самолета, основно от семейството Airbus A320/321, но също и Embraer E-190 и новите Airbus A220, с поръчки към европейския консорциум за още най-малко 60 машини. Авиокомпанията обслужва 105 дестинации в САЩ, Канада, Мексико, Латинска Америка и Карибите, а от скоро изпълнява и редовни презокеански полети до Лондон със самолети A321LR.
Spirit на свой има 180 самолета от семейството Airbus A320 и обслужва 85 дестинации главно в САЩ.