Тази седмица Фарнбъро събира глобалната авиационна общност за пръв път след пандемията.
Един от двата най-големи авиосалона в света и първият такъв след пандемията, се провежда на фона на пълен хаос по летищата в Европа, които се оказаха неподготвени за бързото възстановяване на желанието на хората да летят.
Както винаги двата гиганта в производството на самолети се борят за първото място по поръчки, но и Boeing, и Airbus са изправени пред нарушения във веригите на доставки след пандемията, затворените въздушни пространства и другите проблеми заради войната в Украйна.
Boeing
Американският производител има да решава проблеми на много фронтове: от такива с качеството на 787 Дриймлайнер до въпроси около сертифицирането на МАХ-10 и необходимостта да събира поръчки за 737 МАХ след бавния процес на одобрение.
Също като Airbus, и Boeing страда от нередовни доставки на двигатели, чипове и други части, както и на квалифицирани авиомеханици. За разлика от европейския производител обаче изключва възможността да прави глайдери заради липса на двигатели от CFM International Inc., съвместното дружество на General Electric и френската Safran.
Boeing понижи очакванията си за ръст на глобалната гражданска авиация заради очакваното забавяне на икономиката и несигурността около Русия. Преди година очакваше след 20 години да са нужни 45 610, а сега прогнозира 41 170 нови самолета до 2041г. Airbus също снижи очакванията си за потенциалния ръст на търсене на пътнически самолети, заради растящите разходи за енергия.
И двете прогнози изключват Русия като клиент за гражданските самолети. Миналата година Boeing планираше да й достави 1500 самолета за 20 години.
На този фон американският гигант Delta Airlines удари сериозно рамо на местния производител, като още в първия ден на авиосалона обяви поръчка за до 130 нови самолета от серията 737 MAX-10 – така нужният тласък за отлепяне на програмата от дъното и активизиране на американската FAA за по-бързото сертифициране на модела, което засега не се планира преди началото на 2023г., въпреки че Боинг има готовност да приключи с това до края на годината.
Японската ANA – All Nippon Airlines също помогна на дългогодишния си партньор, като обяви поръчка за поне 20 самолета 737 MAX и най-малко осем товарни 777-8F от новата серия Х.
Лизингодатели също заявиха намерения да поръчват още самолети от моделите 737 МАХ, 777 и 787.
Airbus очаква да получи двигатели до края на годината
Airbus се бори да ускори производството до 75 самолета А320neo месечно до 2025г. Европейският производител успя да завладее почти 70% от сегмента на тяснофюзелажните самолети на световния пазар, най-масово използваните машини в света.
През юни компанията призна, че има 20 т.нар. „глайдери“ – това са изцяло построени самолети, но без двигатели, които не могат да бъдат доставени. Появи се шегата, че когато производителите на двигатели са готови, към двигателите ще бъде прикачен по един самолет.
Директорът на европейския авиоконсорциум Гийом Фори призна пред Bloomberg, че се затруднява да изпълнява поръчките от началото на годината, но разчита проблемите със снабдяването да бъдат решени до края на годината.
Фори каза, че го дразни фактът, че Airbus в момента прави „глайдери“, но добави, че е получил уверенията, че производството им се ускорява и проблемите ще бъдат облекчени през есента.
На фона на европейската енергийна криза, Airbus също е изправен пред потенциално ограничаване на доставките на енергия след като Русия намали подаването на газ към Германия, където е един от най-големите й заводи. Фори каза, че компанията работи по прилагане на енергийноефективни процеси и че проблемът е вече установен и се търсят решенията.
Airbus има амбициозен план за производство на 750 самолета годишно от най-продавания модел А320, или по 75 месечно до средата на 2025г.
Гийом Фори каза, че забелязва търсене и на широкофюзелажни самолети.
Всичко това се потвърждава и на Фарнбъро, където европейския производител вече записа поне 100 продадени машини от всички сегменти, но засега изостава от конкурента Боинг.
Азия
Китайските авиокомпании нямаха търпение да изчакат авиосалона западно от Лондон и направиха мегапоръчка за 290 А320neo за 37 милиарда щатски долара още преди началото му.
Малайзийската Malaysian Airlines се готви да поръча 30 A330neo за 10 милиарда щатски долара, което трябва да бъде обявено до края на изложението.
Индийската Jet Airways, която се готви да се върне в небето още решава дали да избере А320 или А220, както и дали да поръча 737МАХ или Embraer. Двата производителя се борят на Фарнбъро за гигантската поръчка, очаквана от Air India.
Европа
Германската Condor преговаря за 40 А320neo, които може да потвърди още на Фарнбъро, докато полската LOT е изправена пред избор между новите E-Jets на Embraer, E2, и новият им силен конкурент в лицето на Еърбъс А220, преименуваният Bombardier CS. Полският гигант има намерение да поръча 60 самолета от този клас за около 2,1 милиарда щатски долара по каталожни цени.
Африка
Мароканската Royal Air Maroc се колебае между Airbus и Boeing, докато се старае да подмлади остарелия си флот от 737.
САЩ
Освен мегасделката за поне 130 Боинга 737 МАХ-10, американската Delta обяви поръчка за още 12 А220 и така флотът й от регионални самолети за вътрешни полети ще нарасне до 107.
Размерът няма значение
Производителят на турбовитлови самолети ATR спечели поръчка от лизинговата компания Abelo за 10 ATR 72-600 и 10 ATR 42-600. Доставките на ATR 72-600 ще започнат през 2023г, а първата STOL версия ще бъде предадена в края на 2024г, съобщи компанията.
Съвместното дружество на Airbus и италианската Leonardo SpA, ATR е No. 1 на пазара на самолети с под 90 места.
В 20-годишната си прогноза за самолетите до 150 места Embraer обяви, че експлозивният ръст на е-търговията отваря нови пазари за самолети с по-малък капацитет, карго самолети и конверсии на пътнически в товарни машини.
Бразилският производител очаква глобалното търсене на по-малки самолети до 150 места до 2041 да е за около 10950, а за нови турбовитлови – около 2280.
Embraer записа във вторник поръчка от канадската Porter Airlines Inc. за 20 E195-E2 passenger jets, от които вече има твърдо поръчани 30 самолета. Производителят подписа и с Alaska Air Group за E175 самолета, от които твърда поръчка за 8 с опция за още 13.