В синьото небе над Хамбург се издигна за първи най-новата рожба на Еърбъс и поредният член на семейството А320. В неговото наименование е закодирана и основната му функция – XLR означа Extra Long Range или завидно голям обсег на действие от над 8700 километра, с който спокойно може да прелита Атлантическия океан.
Първият тестов полет беше изпълнен на 15 юни и продължи малко над 4 часа и половина с петима тестови пилоти и инженери на борда, които наблюдаваха полетните системи, двигателите и всички основни параметри и протекции, с които разполага изцяло дигитализараната машина на европейския производител.
Моделът беше обявен за първи път на авиосалона в Париж през 2019-а, като още тогава генерира първите поръчки. Основната му задача ще бъде да пробие пазара на далечни полети с невиждана ефективност и икономия на разходите за операторите.
А321XLR ще може да прелита разстояния от 8700 километра благодарение на уникалните си резервоари, които събират 18% повече гориво от сегашния рекордьор А321LR, който вече се доставя на клиентите.
Според Еъбръс, новият самолет е насочен към клиенти, които искат да заменят неефективните си широщофюзелажни самолети по линии с по-малко натоварване, но на по-големи разстояние. Освен това, машината гарантирано ще може да прелита Атлантика нон-стоп дори и в неблагоприятни условия на вятъра.
Също като останалите представители на семейството А321neo, и този 321 ще може да се конфигурира с до 220 пътнически седалки, като авиокомпаниите могат да избират и по-малко наситени конфигурация в две или три класи.
Далечината на полета се постига благодарение на новия заден централен резервоар /Rear Centre Tank – RCT/, който осигурява по-сериозна допълнителна вместимост за гориво, отколкото досега използваните допълнителни централни резервоари.
В допълнение, самолетът е оборудван с нови „оптимизирани задкрилки“, благодарение на които ще се запази досегашната производителност при максимална излетна маса със същите двигатели, които се използват и при другите 321-ци от нео-семейството.
Първият тестов полет беше изпълнен от самолета, оборудван с двигатели на CFM International, докато втората машина от сертификационната програма ще лети с моторите на Pratt & Whitney.