(обновена към 18:00ч на 3 май 2022)
Българският превозвач GullivAir спря продажбата на билети по всички свои редовни линии, като причините за това първоначално не бяха обявени официално.
Справката ни на сайта на авиокомпанията показа, че последният полет, който може да бъде резервиран до Скопие е от 16 май. Последната възможна дата за полета София – Тирана е 14 май, а за полетите София – Бургас не се продават билети след 15 май.
Пред седмичникът „Капитал” собственика на авиокомпанията Янко Иванов е заявил, че причина за спряната продажба на билети, е липса на самолети, като казусът щял да се реши до „десетина дни“, както и че се чакат нови слотове за полетите до Скопие.
Според източници на „АвиоФорум”, трите ATR 72-600 (LZ-DAI, LZ-DAH и LZ-DAJ), които компанията получи в началото на 2021 г. на лизинг от DAE Capital, са били върнати на лизингодателите им в началото на март, след като е възникнало съмнение, че някъде по веригата на собственици и лизингодатели има руски капитали, които попаднат под ударите на санкциите срещу Русия.
Това е и причината в момента GullivAir да лети по регионалните си линии само с един ATR 72-500 с литовска регистрация (LY-JUP), който е листнат като опериран от местния стартъп Jump Air. Явно тази схема не е устойчива.
Междувременно в края на работния ден на 3 май от превозвача разпространиха официално съобщение за случващото се, според което към този момент авиокомпанията не планира да прекратява изпълнението на полетите по линията.
„За подобряване на удобството на пътниците авиокомпанията търси варианти за осигуряването на по-удобни часове за полетите. Разчитаме, след приключването на ремонта на полосата на летище Скопие, да получим по- добри времена за полета. Авиокомпания GullivAir прекратява договорните си отношения с настоящия лизингодател на самолета, с който се оперира към момента, като предстои да бъде нает нов самолет от същия модел ATR 72. Всички тези действия се предприемат и с оглед постигането на предвидимост за клиентите на авиокомпанията в съответствие с настоящата обстановка в региона и до голяма степен са афектирани от войната в Украйна“, се казва в съобщението до медиите.
GullivAir получи от ГВА сертификат за авиационен оператор през юли 2020. Компанията има амбиции да стартира презокеански полети до Северна Америка и дори през март 2021 получи от САЩ разрешение за редовни полети до Ню Йорк, но такива още не са започнали и няма индикации, че ще стартират скоро.
Операторът в момента разполага с три броя широкофюзелажни Airbus A330-200, които взе на лизинг точно в началото на пандемията. До сега те се използват единствено за чартърни полети за български и чуждестранни туристически агенции, а към момента два от тях са на „акции“ на мокър лизинг в различни точки на света.
През август миналата година авиокомпанията започна редовни полети по линията София – Бургас, а тази пролет започна да се лети и до Скопие и Тирана. Линията до северомакедонската столица бе широко рекламирана по чисто политическа линия, като част от мерките за сближаване между двете страни, прокламирани от кабинета „Петков”.