Оперативните загуби на Boeing за първото тримесечие на 2022 г. са в размер на малко под $1,5 млрд., при планирани загуби от едва $399 млн. Това обяви компанията днес, 27 април 2022 г., като също така бяха оповестени забавяния в основните цивилни програми и песимизъм за бъдещето.
Оперативните загуби от $1,452 млрд. са шокиращи на фона на оперативните загуби от първото тримесечие на 2021 г. в размер на $353 млн. Има спад и от 8% в приходите, в сравнение с първото тримесечие на миналата година. Очакванията бяха, че компанията ще повиши приходите си с над 10% на годишна база.
Оперативните загуби на отдела за пътнически самолети на Boeing, обаче остават практически непроменени спрямо същия период през 2021 г. Те са $859 млн. срещу $856 млн. през миналата година.
Дейв Калхун, изпълнителен директор на Boeing, директно заяви пред NBC, че тримесечието е било „оплескано” и съобщи, че програмата 777-9 ще се забави с почти две години. До сега бе известно, че първият самолет от този модел ще бъде доставен на стартовия клиент до края на 2023 г., но сега този срок се измества за 2025 г.
Повече детайли за забавянето не бяха обявени, както и не стана ясно дали то ще засегне и другите модели от поколението 777X.
От самолетостроителя не дадоха и конкретна информация, кога ще бъдат възстановени доставките на другия основен широкофюзелажен модел – 787. Те бяха спрени през октомври 2020 г., след редица проблеми с качествения контрол. Доставките бяха възстановени за кратко миналата пролет, но през май 2021 г. бяха окончателно спрени, след като Федералната авиационна администрация (FAA) отказа да приеме предложението на Boeing за подобряване качествения контрол на готовите самолети.
Сега от Boeing дадоха само общи обяснения, че работят с FAA за преодоляване на проблема. Наскоро Reuters съобщи, че самолетостроителя се надява да възстанови доставките във втората половина на годината.
Няма яснота и около това дали Boeing ще успеят да сертифицират модела 737 Max 10 до края на годината, когато влизат нови стандарти за безопасност на FAA. От компанията са изразили и песимизъм, че ще успеят да достигнат до целта си да доставят 500 броя от модела 737 през тази година.
Калхун е заявил, че има ясни индикации, че пътническите превози се възстановяват, но не е пропуснал да отбележи, че високата инфлация, несигурността във веригите за доставка и ефектите от войната в Украйна, могат да повлияят негативно на възстановяването на пазара. Все пак, очакванията са, че до края на 2022 г. Boeing ще излезе на печалба.
Пазарите реагираха очаквано на негативните резултати на Boeing и акциите на компанията загубиха 9% от стойността си. В момента те се търгуват за около $152 на акция, като през март 2019 г., преди спирането на полетите с Boeing 737 Max и преди пандемията, цената им беше малко над $440.