Пътнически А320 на португалската национална авиокомпания TAP Air Portugal /TP/, е закачил пистата с края на едното си полукрило и потенциално с част от двигателя, по време на изпълнение на маневра за прекратяване на кацането на международното летище в Копехаген, Дания, и минаване на втори кръг.
Инцидентът е от 8 април 2022 на летище Каструп, за който съобщава Aviation Herald. Еърбъсът все пак е успял да излети отново и да се върне 20 минути по-късно, за да изпълни успешно кацане на друга полоса на същото летище.
Самолетът е Еърбъс А320-214 с регистрация CS-TNV и изпълнявал редовен полет от Лисабон за Копенхаген, с планирано връщане по същия маршрут по-късно същия ден. Екипажът получил разрешение за кацане на писта 30 в Копенхаген, където според данните от транспондера се е отклонил вляво при опита за кацане.
Непосредствено над земята въздушната му скорост намалява рязко от 133 на под 120 възела, когато екипажът предприема маневра по отказване на кацането и минаване на втори кръг.
Първоначално самолетът не само не увеличил скоростта, а тя падна още до критичните 101 възела, когато машината прелита изключително ниско над една от антените в периметъра на летището, а след това успява бавно да набере височина и да прелети на едва 300 фута /100 метра/ от близките до пистата жилищни постройки.
Самолетът набира 3000 фута височина /около 1000м/, която е минималната безопасна около летището, и със завой наляво предпиема втори опит за кацане, но този път на перпендикулярната писта 22L от север. Цялата маневра отнема около 20 минути.
Маневрите по минаване на втори кръг са рутинни за летищата и екипажите и в общия случай не е необходимо да се докладват. Според AvHerald и данните от Flightradar24 обаче, този случай съвсем не е рутинен и спокойно може да бъде класифициран, като „сериозен инцидент“ според стандартите и изискванията на Eвропейската агенция за авиационна безопасонст EASA.
Според очевидци на земята, работещи на летище Каструп, самолетът е бил силно наклонен наляво над полосата, като е закачил върха на полукрилото и уинглета за повръхността на пистата, а потенциално и левия двигател. Също очевидци на летището твърдят, че реверсът на левия двигател е бил повреден след кацането на машината.
Същият самолет е трябвало да изпълни обратния полет до Лисабон само 2 часа по-късно, но полетът е отменен, а 3 дни по-късно машината е още на летището.
Версията на A320 оперираща за TAP е със 178 места и седемчленен екипаж, като не е ясно колко души са се намирали на борда. До момента няма официално съобщение нито от авиокомпанията, нито от летище Копенхаген, нито от Датското бюро за раследване на транспортни произшествия, за този странен случай.