Руската държава подготвя закон, с който ще забрани на местните авиопревозвачи да връщат взети на лизинг самолети, с което налива още масло в огъня на спора със западните лизингодатели за активи на стойност над $10 милиарда.
С наложените на Русия санкции лизингодателите определиха краен срок от 28 март за руските авиокомпании да върнат всички над 700 самолета на лизинг, въпреки че до момента нямат почти никакъв успех в това начинание.
Според проектозакона, руските превозвачи ще трябва да се разплащат в рубли с лизингодателите до края на годината, а ако наемодателя прекрати едностранно договора, то специална руска комисия ще определи дали самолета да бъде върнат или да остане в Русия.
Междувременно от началото на руската агресия в Украйна стойността на рублата се срина с над 30%, докато лизиговите договори са сключени в американски долари, което е предпочитаната валута за такива сделки.
Реално погледнато проектозаконът ще даде зелена светлина за задържането на практически всички западни самолети дори без заплащане на вноските, което си узаконена форма на международно пиратство.
Казусът обаче застрашава да предизвика най-големия в историята масов дефолт на световния лизингов бизнес, който притежава над 50% от глобалния флот. И всичко това на фона на и без това тежките последни 2 години, заради пандемията.
Вълната от искове, която ще последва подобно скандално решение може да доведе до съдебни битки в продължение на десетилетия не само между длъжниците и лизиговите дружества, но и между тях и застрахователи в спор за това, дали застраховките са дължими в случай на военна агресия.