Международната асоциация за въздушен транспорт очаква пътническия трафик да мине нивата отпреди пандемията до 2024, въпреки последиците от инвазията на Русия в Украйна.
Европейският пазар би трябвало да се възстанови през 2024г. Северноамериканският – още през 2023г.
Трафикът в Азия може да се възстанови през 2025г, смята IATA, защото граничните ограничения заради Covid-19 още не са вдигнати напълно и заради националните мерки, които още са в сила.
IATA съобщи прогнозата си на 1 март 2022, когато Русия вече беше нахлула в Украйна. Въпреки това в предвижданията не е включен ефектът от военните действия.
Генералният директор на асоциацията Уили Уолш осъди незаконната инвазия на Русия в Украйна и изрази солидарност с украинския народ.
„Авиацията подкрепя мира и свободата като обединява хората. Но в последните дни мирът бе нарушен, а човешката цена на това у ужасяваща“, написа Уолш.
В перспектива IATA открива ползи от пандемията в „пенсионирането“ на по-старите самолети по време на принудителното приземяване на световния флот от 2020-а. Авиокомпаниите се освобождават от по-малко ефективните самолети и направиха пауза в доставките.
Новите самолети ще помогнат да се намалят въглеродните емисии, казва глобалната търговска асоциация на авиокомпании с 290 членове и 83% от глобалния въздушен трафик.
Кризата, която може да бъде породена от войната в Украйна е свързана с високите цени на горивата, които последваха руската инвазия. Търсенето на полети расте, но в същото време САЩ, ЕС, Великобритания и Канада забраниха на руските авиокомпании да летят и руското небе е затворено в отговор за тях, което води до удължаване на маршрутите и промяна в графика.
Ако ситуацията не бъде сравнително бързо разрешена и руският международен трафик действително падне до нулата, наред с доставките на самолети за този пазар поради санкциите, глобалната авиоиндустрия може да забави възстановяването си, смята IBA.
Глобалният консултант в авиоиндустрията IBA прогнозира загубите на лизингодателните компании в сектора според пазарния им дял.
Ирланската AerCap със 140 самолета в Русия може да загуби над 2 милиарда долара, следвана от две лизингови компании на най-големите руски банки.
Източници и графика: IATA, IBA.