Базирана в Дъблин AerCap – най-голямата лизингова компания в света, обяви още на 27 февруари, че прекратява договорите с всичките си руски клиенти. Междувременно още един от гигантите в лизинга, сингапурската BOC Aviation също обяви, че започва процедура по прекратяване на договрите с руските си клиенти до 28 март 2022.
Руските авиокомпании имат около 980 западни самолета във флота, от които 777 са взети на лизинг, а 515 от тях са от западни компании, огромното мнозинство от които регистрирани в Ирландия.
AerCap има най-голямата експозиция в Русия и Украйна със 152 самолета, или около 5% от целия й флот.
Репатрирането на машините обаче, може да се окаже много трудно или дори невъзможно, ако руските компании откажат да съдействат на лизингодателите.
Допълнително затруднение е затварянето на въздушното пространство от много държави, затрудняващо полетите до Русия, докъдето трябва да стигнат представителите на лизингодателите, за да си приберат самолетите.
Avolon е втората по-големина лизингова компания за самолети в света и има едва 20 машини в Русия и 2 в Украйна, но също иска да си ги прибере.
Под удара на санкциите попадат всички големи руски авиокомпании, сред които най-засегнати са групата Аерофлот, включваща още Россия и Победа, Урал Еърлайнс, S7 Airlines и AirBridge Cargo Airlines, част от групата на Волга-Днепр.
Авиокомпании, като S7, Победа и Урал разчитат на изцяло западен флот.
Сред останалите лизингодатели със самолети в Русия са Dubai Aerospace Capital (DAE), Novus Aviation Capital, SMBC Aviation, Air Lease Corp и Aviation Capital Group.