Руските въздушни превозвачи няма да могат да купуват нови самолети, резервни части и авиационно оборудване от Европейския съюз, е записано в новия пакет от санкции, който ЕК налага на Русия, заради агресията в Украйна.
Съобщението направи президентът на Комисията Урсула фон дер Лайен на 25 февруари след специално заседание на Европейския съвет. По нейните думи, забраната включва продажбата на „всякакви самолети и оборудване за руски превозвачи.“
В аргументите на съвета се казва, че този ход ще засегне деградиращо ключов сектор на руската икономика и свързаността на страната, където въздушните превозвачи са изключително зависими от европейските, канадски и американски авиопроизводители.
Руската самолетостроителна индустрия се опитва да се върне на сцената през последните години, но повечето програми за нови граждански самолети продължават да бъдат във фаза на разработка, а основните от тях разчитат в голяма степен и на западно оборудване.
Всички големи руски авиокомпании разчитат почти изцяло на западни самолети, като флотът на превозвачи, като S7 Airlines, Урал Еърлайнс, Победа и други е изцяло съставен от самолети от Еърбъс и Боинг. Групата Аерофлот – най-големия играч на руския пазар, също разчита почти изцяло на западна техника, с изключение на наличните около 40 самолета Сухой Суперджет, които са местно производство, но разчитат на компоненти от Европа и САЩ.
Тъй като действията по налагане на санкции на Русия от страна на ЕС са координирани с тези на партньорите на съюза от САЩ и Великобритания, се очаква в следващите дни подобен ход да бъде обявен и от тях, касаещ техните авиационни производители.