Руската инвазия в Украйна е вече факт, след като по еднолична заповед на президента-диктатор армейските части, които бяха разположени уж за учения по границата между двете държави, нахлуха на три фронта в украинска територия сутринта на 24 февруари.
Още същия ден Европейския съюз, САЩ и Великобритания обявиха налагането на драстични санкции спрямо Русия, които включват и преки или косвени ограничения върху въздушния трафик.
Най-категорични са наложените ограничения от Великобритания, която директно забрани на руската авиокомпания Аерофлот да лети до британска територия, а в последствие и на всички въздухоплавателни средства регистрирани в Русия или опериращи за руски оператори да летят до британска територия или през британското въздушно пространство.
Въздушното пространство на Украйна и напълно затворено за граждански полети, а всички полети до/от страната са прекратени. Затворено е и въздушното пространство на Беларус, както и части от въздушното пространство над западна и югозападна Русия и северната част на Черно море.
По силата на наложените санкции от ЕС и САЩ срещу режима на Путин и руските олигарси, твърде вероятно е в следващите дни забраната за полети на руски авиокомпании да обхване по-голямата част от европейските държави, тъй като най-големите руски превозвачи са собственост или под директен контрол на някои от олигарсите в ограничителния списък.
В отговор на 25 февруари сутринта Русия забрани на всички британски авиокомпании и регистрирани въздухоплавателни средства да летят до Русия и да прелитат през руското въздушно пространство.
В случай, че Русия реши да затвори въздушното си пространство за западните авиокомпании, това ще предизвика сериозни проблеми за международния въздушен трафик, особено за интерконтиненталните полети между Европа и Далечна Азия и Северна Америка и Далечна Азия.
След анексирането на Крим през 2014 и наложените тогава санкции, Русия реципрочно забрани на някои американски авиокомпании да използват въздушното й пространство, което доведе до огромни отклонения на полетите по някои маршрути. Така например полетът Ню Йорк – Мумбай на Американ Еърлайнс, който се изпълнява 5 пъти седмично, рядко успява да вземе отсечката нон-стоп, както би се случило при директно прелитане през руското въздушно пространство, като вместо това каца за дозареждане някъде по маршрута.
В резултат от ограниченията почти целия въздушен трафик между близкия, средния и далечен изток и Европа се премашрутира на юг от Украйна и преминава през въздушното пространство на Румъния и България. От българското Държавно предприятие Ръководство въздушно движение, Булатса, съобщиха на 24 февруари, че са подготвени за ситуацията и ще се справят безпроблемно с нарастващия въздушен трафик над страната.
Към момента са отменени всички полети между България и Украйна, а за полетите между България и Русия пътниците следва да се информират от съответните авиокомпании за статуса на техния полет.
Засега няма ограничения на полетите по други маршрути.
Авиофорум ще продължи да следи развитието на авиационната обстановка и ще ви информира своевременно за настъпващи промени.
Live Feed от центъра на Киев, на който често се виждат прелитащи бойни самолети…