Широко рекламираният първи полет София – Скопие се оказа по-скоро пиар събитие, което трябваше да демонстрира някакви непосредствени резултати на сцената на българо-македонските отношения. Полетът стана факт днес, 11 февруари 2022 г.
На борда на ATR 42-600 (LZ-DAJ) на GullivAir се намираха официални лица, представители на бизнеса и журналисти. Машината излетя от София в 09,56 часа и след 37 минути полет се приземи в македонската столица Скопие.
„Летищата в София и Скопие ще подкрепят авиокомпания GullivAir с програма за стимулиране, за да бъдат възобновени полетите по линията и продължението ѝ към други страни. Това ще осигури икономически смисъл, линията да съществува дълго време“, заяви министърът на транспорта Николай Събев с Скопие.
Реално, информацията от посещението се изчерпва само с това, че редовните полети най-вероятно ще стартират от 27 март 2022 г., когато в сила влиза лятото разписание на летище София. И че те ще бъдат изпълнявани от българската авиокомпания GullivAir, каквато бе и неофициалната информация от последните дни.
„Общите ни усилия с министър Благой Бочварски са да намалим тежестите и икономическите бариери между двете държави. Наясно сме, че не може да очакваме по-добър жизнен стандарт, ако няма добре разработена транспорта икономика. Ние като политици, направихме първата крачка и създадохме инструмента, линията София-Скопие, който да отвори възможности към един по-голям бизнес пакет“, отбеляза българският транспортен министър.
Въпросите свързани с това, как полетите ще бъдат подкрепени финансово, тъй като до сега не са били особено рентабилни, каква ще е цената на билета и с каква честота ще се изпълняват те, засега са без конкретен отговор, отвъд обещанията, че част от стимулите ще са по-ниски летищни такси. Относно честотата на полетите, вероятно GullivAir ще се опита да върже линията с по-мащабните си планове за презокеански полети до Северна Америка, които да се подхранват от регионални линии.
Това обаче, в случая със Скопие, не е особено атрактивно, тъй като македонската столица е практически свързана със Северна Америка от години, благодарение на ежедневните полети на Air Serbia до Белград, които се изпълняваха дори до 3 пъти дневно в предпандемичните години. Сръбската авиокомпания разполага с един А330, с който лети вече пета година по редовни линии до Северна Америка. Скопското летище, което се оперира по успешен концесионен договор от турско-френската TAV Airports, е много добре свързано и с други европейски трансферни летища, като Мюнхен, Виена и Цюрих, което прави потенциалната връзка през София още по-безперспективна.
При обратния полет, турбовитловият ATR излетя от Скопие в 16,37 часа и се приземи в София след едва 28 минути във въздуха.
Идеята за директен полет София – Скопие изникна в началото на януари, след което бе подкрепена от премиера Кирил Петков. Възстановяването на полетите бе заложено в споразумение между транспортните министри на Северна Македония и България, което бе подписано на 25 януари.
Редовни полети между София и Скопие няма от почти 15 години. През годините е имало няколко опита за установяване на редовна линия, но те са се проваляли, тъй като пътникопотока е бил повече от скромен. Очевидно идеята в момента е полетите да се ползват с някаква форма на дотация и да имат определена политическа символика.