С много фанфари бе изпълнен рекламен полет София – Скопие

264 прочитания

Реалните полети (вероятно) ще стартират от 27 март

Широко рекламираният първи полет София – Скопие се оказа по-скоро пиар събитие, което трябваше да демонстрира някакви непосредствени резултати на сцената на българо-македонските отношения. Полетът стана факт днес, 11 февруари 2022 г.

На борда на ATR 42-600 (LZ-DAJ) на GullivAir се намираха официални лица, представители на бизнеса и журналисти. Машината излетя от София в 09,56 часа и след 37 минути полет се приземи в македонската столица Скопие.

„Летищата в София и Скопие ще подкрепят авиокомпания GullivAir с програма за стимулиране, за да бъдат възобновени полетите по линията и продължението ѝ към други страни. Това ще осигури икономически смисъл, линията да съществува дълго време“, заяви министърът на транспорта Николай Събев с Скопие.

Реално, информацията от посещението се изчерпва само с това, че редовните полети най-вероятно ще стартират от 27 март 2022 г., когато в сила влиза лятото разписание на летище София. И че те ще бъдат изпълнявани от българската авиокомпания GullivAir, каквато бе и неофициалната информация от последните дни.

„Общите ни усилия с министър Благой Бочварски са да намалим тежестите и икономическите бариери между двете държави. Наясно сме, че не може да очакваме по-добър жизнен стандарт, ако няма добре разработена транспорта икономика. Ние като политици, направихме първата крачка и създадохме инструмента, линията София-Скопие, който да отвори възможности към един по-голям бизнес пакет“, отбеляза българският транспортен министър.

Въпросите свързани с това, как полетите ще бъдат подкрепени финансово, тъй като до сега не са били особено рентабилни, каква ще е цената на билета и с каква честота ще се изпълняват те, засега са без конкретен отговор, отвъд обещанията, че част от стимулите ще са по-ниски летищни такси. Относно честотата на полетите, вероятно GullivAir ще се опита да върже линията с по-мащабните си планове за презокеански полети до Северна Америка, които да се подхранват от регионални линии.

Това обаче, в случая със Скопие, не е особено атрактивно, тъй като македонската столица е практически свързана със Северна Америка от години, благодарение на ежедневните полети на Air Serbia до Белград, които се изпълняваха дори до 3 пъти дневно в предпандемичните години. Сръбската авиокомпания разполага с един А330, с който лети вече пета година по редовни линии до Северна Америка. Скопското летище, което се оперира по успешен концесионен договор от турско-френската TAV Airports, е много добре свързано и с други европейски трансферни летища, като Мюнхен, Виена и Цюрих, което прави потенциалната връзка през София още по-безперспективна.

При обратния полет, турбовитловият ATR излетя от Скопие в 16,37 часа и се приземи в София след едва 28 минути във въздуха.

Идеята за директен полет София – Скопие изникна в началото на януари, след което бе подкрепена от премиера Кирил Петков. Възстановяването на полетите бе заложено в споразумение между транспортните министри на Северна Македония и България, което бе подписано на 25 януари.

Редовни полети между София и Скопие няма от почти 15 години. През годините е имало няколко опита за установяване на редовна линия, но те са се проваляли, тъй като пътникопотока е бил повече от скромен. Очевидно идеята в момента е полетите да се ползват с някаква форма на дотация и да имат определена политическа символика.

Свързани теми

Предишна публикация
Американската пилотска организация протестира срещу искането на Wizz да лети до САЩ
Следваща публикация
Транспортният министър се възпротиви на унищожаването на  някогашното силистренското летище
264 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню