Първият в света изцяло електрически пътнически самолет се готви за първи полет. Той е дело на малко известния израелски стартъп Eviation, а предполетните тестове се провеждат на локалното летище Арлингтън край Сиатъл, в САЩ. Според Главния изпълнителен директор на компанията Омер Бер-Йохай, само няколко седмици ни делят от първото излитане на Алис.
Самолетчето разчита на батерии, подобни на тези в повечето електрически автомобили или смартфони – литиеви-полимери, като времето за зареждане е едва 30 минути, което ще дава заряд за едночасов полет или около 440 мили разстояние.
Самолетът трябва да има максимална крейсерска скорост от 250 възела или около 490 км/ч и да превозва до 9 пътника. Израелската компания, която се специализира в изцяло електрически самолети се надява, че пътуването с електрически самолет за между 20 и 40 пътници ще стане възможно в следващите по-малко от 10 години.
Първият прототип на Alice, който беше показан в средата на 2019 година вече премина наземни изпитания по рулиране и през декември 2021 започна серията от тестове по рулиране на висока скорост. По време на тези изпитания самолетът се засилва на висока скорост по пистата и се тренират аварийни спирания, за да се тестват системите на двигателите и ускорението, но и на спирачките, управлението на механизацията и противоплъзгащите системи.
Според компанията, единствената причина първият полет да не се състои преди края на миналата 2021 година са лошите метео условия по тихоокеанското крайбрежие на САЩ в края на декември.
Eviation разработва три варианта на самолета – шатъл за близки разстояния, бизнес версия и товарна такава. В пътническата шатъл версия се побират 9 пътници и двама пилоти, както и до 1 тон товар.
Бизнес версията е за шестима пасажери и има по-просторна кабина.
Товарната трябва да може да пренася до 1900кг полезен товар.
Според Eviation тези самолети могат да осигурят до 70% по-ниски оперативни разходи от аналогичните им варианти с двигатели с вътрешно горене.
Основен проблем през развитието на изцяло електрическата авиация продължават да са батериите и, по-точно, малкият и несигурен капацитет и необходимостта от дублиране на всички източници на енергия на борда на самолетите, с цел максималната им безопасност.
В изследванията по създаване на електрически самолетни двигатели от ново поколение активно се включиха компании, като Ролс Ройс и GE Aviation, а в началото на януари и НАСА отдели $280 милиона за изследвания в тази посока.