Двете водещи авиокомпании в Израел са на път да се слеят, след като националният превозвач Ел Ал подписа необвързващ меморандум за придобиването на по-малкия си конкурент – чартърната Аркия. Според документа, в резултат от придобиването Аркия трябва да се превърне в дъщерна компания на държавния гигант.
В замяна, акционерите на Аркия ще получат от 10 до 14% дял в националната авиокомпания чрез акции и опции, като същевременно брандът Аркия ще продължи да оперира независимо.
Потенциална сделка ще трябва да бъде одобрена от правителството, което е мажоритарен собственик на Ел Ал, от анти-монополните власти и от профсюзите на двата превозвача.
Шефът на Ел Ал Амикам Бен Зви се надява окончателното споразумение да бъде подписано до 30 дни след задължителния едномесечен дю-дилижънс период, след което двете компании ще имат 150 дни да реализират сливането.
Това е трети опит на Ел Ал да придобие частната авиокомпания. През 2018 държавния гигант опита сделка с друга, по-малка чартърна компания, Israir, но антимонополния регулатор тогава отказа да одобри сделката.
От началото на пандемията Ел Ал стартира оздравителна програма, заради натрупани огромни дългове, като съкрати близо една-трета от персонала си и назначи ново ръководство. Флотът от изцяло Боинг самолети също беше намален от 45 на 29 самолета.
Аркия е собственост на частната Nakash Group, има 7 самолета и изпълнява вътрешни и международни редовни чартъри с флот от Емраери и Еърбъси.